Oppgitt over læringssynet som presenteres, og forundret over hans forståelse av små barn og barnehage. Det at han skriver: «Mange barnehager jobber godt med språk og læring» blir litt sånn: «I dag jobber vi med språk og læring». Men hva skjer de andre dagene?
Små barn tilegner seg kunnskaper og ferdigheter i et trygt og stimulerende miljø. Trygge relasjoner til andre barn og voksne er helt avgjørende for et godt læringsmiljø. I tillegg må små barn ha kompetente voksne rundt seg, som ser hvert enkelt barn og som vet hvordan man skal tilrettelegge for nettopp den gruppen barn han aller hun har ansvar for.
Enkelt sagt: små barn er individualister. Små barn lærer seg ikke nye kunnskaper og ferdigheter fordi voksne har planlagt at de skal lære, eller følger en standardisert opplæring. De lærer nye ferdigheter og kunnskaper fordi de selv ønsker å lære, og merker at de har behov for kunnskapen. Oda på tre år trenger å vite forskjellen på under og over når hun skal hviske «Vi gjemmer oss under bordet» til vennen sin. Ikke fordi noen har planlagt at hun skal lære om preposisjoner på onsdag, fordi vi i denne barnehagen «jobber godt med språk». Henrik lærer seg å klatre opp til den høyeste sklien, fordi han har sett vennen gjøre det samme og fordi en voksen står ved siden av og smiler oppmuntrende. Ikke fordi vi i denne barnehagen «jobber godt med læring».
Barnehagelærerne kan gi barnehagebarna et trygt og stimulerende læringsmiljø, der barna selv tilegner seg nye ferdigheter og kunnskaper. Men da må de være mange nok, og de må få tid til å være sammen med barna. Dette vil gi «bedre innhold i barnehagen».