ANNONSE
Hdebatt3110

TRENING: Innleggsforfatterne og resten av familien samlet i Oslo Skatehall på Voldsløkka. FOTO: PRIVAT

Vis bildetekst

Skatere presses ut fra egen hall

OSLO SKATEHALL: Kommunen vil presse inn sparkesykler og inlines. Det går ut over skaterne.

Det har vært en begivenhetsrik høst for norske rullebrettkjørere. Først ble skateboarding tatt opp i Norsk idrettsforbund. Like etter fikk de et klaps på kinnet og mistet det eneste rene skateanlegg i Oslo. Denne uken ble det nemlig offentliggjort at Oslo kommune vil slippe til nye brukergrupper i Oslo skatehall. Ved første øyekast en hyggelig gest. I inkluderingens tid der «alle skal med», burde dette skape topp stemning. Fullt så enkelt er det dessverre ikke.

Og det er jentene i skatemiljøet som rammes hardest.

Må man forsvare retten til eget anlegg?

Hallen har siden oppstarten vært forbeholdt rullebrettkjørere og gitt et unikt tilbud til hele familien. Kommunen gikk for å bygge den minste og rimeligste løsningen, som ga et tilbud til alle typer skatere (vert, street og bowl). I og med at hallen fylles hver dag, har det vært naturlig å tenke at andre brukergrupper må få andre alternativ. I stedet skal Oslo kommune nå presse inn sparkesykler og inlines. Det vil ramme skateboardmiljøets minste grupper: Nybegynnere, barn og jenter.

Denne saken vitner om særs dårlig dømmekraft hos byens politikere. Oslo kommune legger ansvaret for «å være raus» med sparkesykler over på skaterne. Burde de ikke heller stille med økonomisk garanti for egne sparkesykkel-anlegg.

Skateboardmiljøet har allerede åpnet dørene for både sparkesykler, inlines og BMX i Skur13 ved Vika – et tilbud som ikke er sikret fremtidig drift på nåværende tidspunkt.

Skateboarding ble nylig tatt inn i Norsk idrettsforbund, og er olympisk gren fra 2020. Derfor er det overraskende at Oslo kommune ikke forstår at idretten med ca. 60.000 utøvere krever sitt eget miljø, egne areal og identitet. Oslo skatehall er alt dette. En storstue for kommende olympiske medaljer, men også et miljø hvor proffene og amatørene deler. Hvor unge og gamle gir hverandre oppmuntring og råd. Det er dette gode miljøet Oslo kommune nå vil rasere.

Det burde være unødvendig for byens skatemiljø å forsvare retten til egne arenaer til trening og konkurranse. Det ville ikke være naturlig å kreve å drive med SUP i svømmehallen, eller crocket på golfbanen – selv om man syns det ligner.

Dem som kjenner miljøet, vet at skateboard og sparkesykkel har lite med hverandre å gjøre.

Jenteskate må vike

Konflikten stikker dessverre enda dypere. Det er ikke til å feie under teppet at jenter i skatemiljøet kjemper om plass. Oslo skatehall har hatt egne tider for jenteskate på mandager. Dette har vært rekrutteringsarena for jenter som ønsker å prøve, men som ikke føler seg komfortable i hallen når alle har tilgang. Jentemiljøet er lite, og trenger tid og rom for å bygge seg opp. Det er deres tid som tas.

Det kan være vanskelig å forsvare å reservere hallen for 20 jenter, når hundrevis av gutteskatere vil inn, men dette er et nødvendig grep. Det er demokratiets måte å ivareta alles behov på. Oslo skateboardforening selv har uttalt at det nå blir vanskeligere å gi alenetid i hallen til nybegynnere, de yngste, seniorskating og nettopp jentene, slik de har prioritert tidligere.

Saken er vanskelig å debattere i offentlighet, fordi det føles som om noen stenges ute. I et samfunn hvor integrering og mangfold er viktige verdier, kan man komme i fare for å fremstille det som om at skaterne ikke vil dele med andre brukere.

Mens Oslo kommune vil være snille og dele. Dette er ansvarsfraskrivelse, klassisk splitt og hersk å la interessegrupper kjempe mot hverandre. Interessen for skating har eksplodert etter åpningen av Oslo skatehall. Det burde være klar tale om behovet. Nå melder behovet seg for enten flere, eller større haller for aktiviteter på hjul.

Skateboarding og sparkesykler er ikke samme sak

Flere skatearenaer ønsker å stenge sparkesykler ute, ikke fordi skatere er lite rause, men erfaringen med å samkjøre disse to aktivitetene er direkte farlig. Det mangler ikke på dokumentasjon som viser hvordan rullebrett og sparkesykler utsetter hverandre for situasjoner som i verste fall fører til store skader og ofte konflikter. Både Horten og Tjøme skatepark har forbud og restriksjoner mot sparkesykler, også fordi sparkesykler ødelegger anleggene..

Som eneste land i verden innførte Norge et forbud mot rullebrettkjøring i 1978. Forbudet varte frem til 1989. Grunnlaget bygde på en feilaktig påstand om skadestatistikk. Skateboarding-miljøet rammes fremdeles av misforståelser og myter. En god oppreisning ville derfor ha vært å anerkjenne behovet og la Oslo skatehall forbli, nettopp: En skatehall.

Sparkesykler er ikke skaternes ansvar. Det er kommunens ansvar. Det er bare å telle hoder og legge pengene på bordet, Oslo kommune. Så håper vi at Oslo sparkesykkelhall står klar neste vinter.


nyemeninger Meninger

Se også

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!