Debatt

Selvmål fra Aftenposten

Det må ha vært en flau dag på jobb for Aftenpostens journalister og redaksjonelt ansatte. Men kanskje en topp dag for avisens selgere og markedsavdeling.

Bilde 1 av 2
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Neste sommer skal Aftenposten arrangere en old boys-kamp i fotball mellom Norge og Brasil. Anledningen er at det er 20 år siden bragden i Marseille da Norge og Kjetil Rekdal slo Brasil og tok seg til åttendedelsfinalen i VM. Kampen har en helt spesiell plass i norske fotballhjerter. Nå skal den spilles på nytt, med de samme aktørene. Dette hadde kanskje Aftenposten brukt en notis på et halvt år før arrangementet hvis det hadde vært en annen mediebedrift som hadde kommet opp med den lyse ideen.

Når Aftenposten selv er arrangør ruller de ut en forside, en tosidig kommentar signert Espen Egil Hansen, avisens sjefredaktør – og direktør, for å gi arrangementet og avisens dekning et tynt slør av relevans og vesentlighet, og selvfølgelig åtte sider på sporten. 11 sider totalt. Og i flukt med sportssidene, slik annonsørene elsker, men avisene tradisjonelt har kviet seg for av frykt for at det skal se ut som det er kobling mellom redaksjonelt innhold og reklame, en helsides annonse fra Aftenposten. For «Omkampen», som matchen er døpt. Eller skal vi heller si at avisen har 12 sider annonser for Omkampen? Og hvis du tvilte, billettene er «i salg nå».

Aftenposten har høstet kritikk tidligere for sin egenomtale av konferanser de arrangerer, men med Omkampen sprenges alle rammer for hva som er etisk forsvarlig. En redaksjonell dekning av en showkamp i fotball over 11 sider, er helt ute av proporsjon. Aftenposten bruker av sin hardt pressede kapital av troverdighet i en turbulent tid for de etablerte mediene på å selge billetter til en fotballkamp. Og det er på sin plass å oppdatere sjefredaktør Hansen om hva pressens eget etiske regelverk sier om å forkle reklame som journalistikk. I punkt to, sjette ledd heter det: Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Sjuende ledd: Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. Ledd åtte: Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon.

På dette grunnlaget ser vi fram mot en prøving av Aftenpostens dekning av Omkampen i Pressens Faglige Utvalg.

Mer fra: Debatt