Debatt

Rødt ser rødt i Oslo

Det har vært en uke med vellykket dieselforbud og dårlig søppelpolitikk.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det rødgrønne Oslo-laget til Raymond Johansen er litt annerledes sammensatt enn det rødgrønne regjeringslaget til Jens Stoltenberg. I Oslo er ikke Sp med. Og takk og pris for det. Sp har de siste årene utviklet en skepsis til Oslo-folk som er på linje med Frps fiendtlighet overfor innvandrere.

Til gjengjeld er Miljøpartiet De Grønne med. Og takk og pris for det. Det har ført til at det lyser mer grønt av Johansens byråd enn det gjorde av Stoltenbergs regjering.

Med det rødgrønne byrådet i Oslo går det både opp og ned, slik det også gjorde da de rødgrønne hadde regjeringsmakten i åtte år. Denne uka er intet unntak. Stikkordene er diesel og søppel.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Forbudet mot kjøring med dieselbil viser at byrådet tør ta kloke miljøvalg. Oslo-lufta er på enkelte dager ikke til å leve med for folk flest, og spesielt ikke for folk med astma og andre luftveisproblemer. Det er selvfølgelig trist at det var Oslo-byrådets rødgrønne fetter på nasjonalt plan, som begikk den fatale bommerten i sin tid å anbefale dieselbil framfor bensinbil. Meningen var å få utslippet av CO2 ned. Det Stoltenberg-regjeringen ikke tenkte godt nok over var at flere dieselbiler ville få utslippet av NOx opp. Vi kan spørre om hva som er verst av global oppvarming på grunn av CO2 og helsefarlig Oslo-luft på grunn av NOx. Svaret er at det er like ille. Både dieselbiler og bensinbiler må vekk fra veiene. Framtida tilhører biler som går på el eller hydrogen.

Mens det står respekt av miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Bergs (MDG) gjennomføring av diesel-tiltaket som ble vellykket, er det vanskelig å finne noe godt å si om hennes og byrådets håndtering av søppelsaken. En ny regjering starter alltid med å skylde på forgjengeren når noe går galt. Unnskyldningen holder en stund, men aldri lenge. Rett skal være rett. Veireno fikk søppeljobben da byen hadde en blå regjering. Selskapet var best på pris, men ikke på søppelhenting. Men søppelkaoset startet i oktober i fjor og det er ennå ikke over. Folk bryr seg ikke om hvem det var som satte Veireno på jobben, men om byrådet klarer å få satt en stopper for elendigheten. Det var på byråd Raymond Johansens vakt at søpla hopet seg opp.

Byrådslederen har vi ikke sett mye til i denne saken før nå i det aller siste da han på onsdag sto fram i Aftenposten med en plan B: Bytte søppelselskap. Men han vet ikke om eller når det vil skje. Byråd Lan Marie Nguyen Berg har vi heller ikke hørt så mye fra. Hun har i alle fall ikke klart å overbevise byens borgere om at søppelproblemet skal byrådet fikse. Men virkelig urolig ble vi da søppelsjefen personlig, direktør Pål Sommernes i Renovasjonsetaten, sto fram gang på gang og beroliget oss om at nå var det snart slutt. Denne uka var det slutt for søppelsjefen. Spørsmålet er om det også går mot slutten for byråd Berg.

Rødt ser nemlig rødt. Rødt-leder Bjørnar Moxnes truer med mistillitsforslag mot miljø- og samferdselsbyråd Berg hvis ikke kontrakten med Veireno sies opp fra 1. januar neste år.

Mistillitsforslaget er et slag i lufta. Men Moxnes skal ha for at han har skapt debatt og fortgang i saken. Saklig sett har Moxnes rett. Det er normal forretningsskikk å kutte ut en butikk som ikke leverer varene kundene har betalt for. Det holder ikke at Veireno lover bot og bedring. Her gjelder bot og henting.

Veireno hører ikke hjemme i bystyresalen, men i rettssalen. Søppelfirmaet er ifølge Arbeidstilsynet skyld i grove brudd på arbeidsmiljøloven. Det alene er grunn nok til å si opp avtalen.

Det er forståelig at byrådet frykter for at det kan bli enda verre hvis man hever kontrakten. Man kan jo ikke akkurat be Heimevernet om hjelp mens man venter på at et nytt selskap skal få orden på søppelhentingen. Men hvis det ikke snart blir slutt på søppelkaoset, får byrådet problemer med velgerne. I denne saken har partiet Rødt flere sympatisører enn byrådspartiene.

Mer fra: Debatt