Debatt

Rått spill i lufta

Norwegian flyr ikke som de skal. Det skjer, helt tilfeldig, den uka skolens sommerferie starter og mange skal på tur.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Pilotene skylder på at Norwegian ikke har planlagt godt nok, selskapet går utenom fagforeningen og kjøper inn piloter på ekstremt godt lønnet overtid.

For tida er det historier i alle mediene om familier, idrettslag, korps og foreninger som får drømmene sine ødelagte, enten ved at fly er kansellerte eller de er Kjosfaste et annet sted i verden. Vi føler med disse. De får drømmene sine mer eller mindre spolert av et Norwegian som vet nøyaktig hva de gjør. Kanselleringene og den påståtte mannskapsmangelen er et utslag av de siste årenes store prinsippkamp: Skal pilotene og kabinpersonale være fast ansatte i Norwegian eller skal de være selvstendige og formidles av et bemanningsselskap, inngå i en stor pool som lavprisselskapene skal kunne sjalte og valte med som de vil?

Akkurat nå foregår det også en mediekamp. Arbeidsgiver har latt lekke hvor mye de tilbyr pilotene for å ta en ekstra vakt eller fem i ferien sin. Det kan dreie seg om opp til 100.000 kroner ekstra for en uke. Folk flest synes dette er svært store summer og kan ikke forstå hvorfor pilotene ikke stiller på jobb. Slik lykkes det å fremstille pilotene som grådige og vrange, enda kampen handler mer om prinsipper enn penger.

Vi mener at et skikkelig arbeidsliv der ansatte har ordnede forhold, pensjon og regulert arbeids- og hviletid er en forutsetning for tryggheten både ansatte og du og jeg som reisende trenger. Lavprisselskaper i hele Europa kjemper hardt for å uthule ansattes rettigheter og Norwegian-kampen er en del av oppbyggingen til en enda større kamp. I oktober går en treårig ikke-streik-avtale ut. Da kan alt skje. Juletrafikken kan bli riktig festlig i år.

Om du ikke vil være en del av lavprisselskapenes rå spill for å bli kvitt faste ansatte, velg en operatør som har et skikkelige forhold til sine ansatte. Eller ta toget.

Mer fra: Debatt