Kultur

Nullutslippsbyen er innen rekkevidde

Over 70 prosent av jordens klimagassutslipp skjer i byer. Vi kan ta vår del av kuttene uten å vente på nasjonale vedtak eller globale avtaler.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi kan handle selv, og vi kan handle nå. Det er budskapet verdens byer nå må ta til seg. Nesten tre fjerdedeler av verdens klimautslipp skjer i byer, og i Oslo har byrådet vedtatt en klima- og energistrategi som skal halvere utslippene våre innen 2030. Målet er nullutslipp innen 2050, og det er et mål som er innen rekkevidde.

Grønn transport
Vår største oppgave er å redusere utslippene fra transportsektoren. Over 60% av Oslos CO2-utslipp kommer i dag fra transport, men heldigvis går utviklingen riktig vei. Skal vi få til en miljøvennlig byutvikling for mennesker og natur i Oslo, må vi finne gode alternativer til den fossildrevne privatbilen. Takket være en målrettet satsing gjennom mange år har vi i dag landets høyeste kollektivandel og et av de beste kollektivtilbudene i Europa. Selv om Oslo vokser med mer enn ti tusen innbyggere i året, har vi nesten ingen økning i biltrafikken inn til byen, og stadig færre som bor her ser behovet for å eie sin egen bil.

Men fortsatt gjør vi ikke nok. Det må bli enda enklere å la bilen stå i Oslo, og de store pengene må plasseres i de grønne løsningene. Vi skal utvikle byen rundt kollektivknutepunktene, og vi skal bygge Fornebubane, Ahusbane og en ny sentrumstunnel. Vi skal ha trikk langs ring 2 og gjøre busstrafikken utslippsfri. Vi skal etablere enda bedre bil- og sykkeldelingsordninger, og sykkelveinettet skal utvides over hele byen, slik at både unge og eldre syklister føler seg trygge på to hjul i Oslo. Det løftet vi har gjort for kollektivtrafikken i Oslo de siste årene, skal vi nå gjøre for syklistene.

Skal vi få til dette, kan vi heller ikke slippe flere biler inn i byen. Derfor må en ny E18 vestfra tilpasses klimaforliket og skaleres ned slik at den ikke øker trafikken inn til Oslo. I stedet må den gi god plass til kollektivtrafikk og nullutslippsbiler. Den skal ha energistasjoner der vi tidligere hadde bensinstasjoner, tilby hurtiglading for de mange tusen el-bilene vi har fått i Oslo-regionen, og ha en adskilt sykkelvei helt inn til sentrum. At det samtidig blir mulighet til fortetting rundt kollektivknutepunkter i Sandvika er positivt også for Oslo. Det er bra at mange fra nabofylket har funnet sin arbeidsplass i byen vår, og enda bedre blir det hvis de reiser kollektivt eller sykler når de skal på jobb.

Grønne bygninger
Energieffektivisering! Det har hørtes kjedelig ut helt siden ENØK-kampanjene på åttitallet, men når det gjøres i stort monn gir det fantastiske resultater. Når vi reduserer forbruket av elektrisk energi til bygg, sikrer vi samtidig tilgjengelig energi til andre formål, slik at for eksempel kjøretøy i Oslo kan gå over fra fossile drivstoffer til el og hydrogen. I byggene skal vi i stedet bruke kortreist energi som avløpsenergi, bioenergi, jordvarme, og solvarme, samtidig som vi må jobbe for å fase ut all oljefyring. Allerede i dag støtter kommunen solceller i boligbygg med opptil 40%, og det gir utslag selv i et vinterland som Norge.

Fra både næringslokaler og boliger kommer også store mengder avfall. Vi har i dag bygget opp et godt system for kildesortering, men alt kan ikke gjenvinnes. Når det ikke er mulig å komme lenger i utsortering og materialgjenvinning, må restavfall forbrennes, og det slipper ut store mengder CO2. Det håper vi å sette en stopper for når vi nå etablerer et testanlegg med karbonfangst fra forbrenningsanleggene i Oslo. I tillegg til å bidra til store utslippskutt lokalt, vil et slikt prosjekt være noe som kan overføres til lignende anlegg andre steder i verden, og dermed ha potensial til å redusere utslipp også globalt.

Grønt ansvar
Det er miljøvennlig å bo i by. Derfor er det bra for miljøet at Oslo vokser. Men det forutsetter at vi håndterer veksten riktig - med gode boligstrøk, miljøvennlige bygninger og et effektivt og klimavennlig transportsystem som tar deg rundt i byen på to hjul, på skinner eller i utslippsfrie busser.

Med Venstre i byråd er nullutslippsbyen innen rekkevidde. Dette er ikke luftige planer, men konkret politikk som vi allerede er i ferd med å gjennomføre. I byråd prioriterer Venstre klima og miljø hver eneste dag. Og med et sterkt Venstre vil Oslo fortsatt være en moderne, levende og grønn hovedstad.

Mer fra: Kultur