Debatt

Musikk uten ansikt

I går var Ghost i Oslo Spektrum. Neste helg er det Kiss. Selv om det er vanskelig å argumentere mot suksess må det gå an å si at popgrupper med masker ser helt idiotiske ut.

Bilde 1 av 3
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Hvordan skal vi, i en forvirret og fragmentert verden, lære oss forskjellen på Ghost fra Stockholm og Goat fra Göteborg? Begge gruppene ser ut som de kommer rett fra primitive rituelle ofringer. For å skille dem fra hverandre blir vi nødt til å høre på dem. Forskjellen er enklere da. Den første gruppa spiller tung metall, den andre er mer utfordrende psykedelisk. Fri og bevare meg for å tro at jeg skulle på konsert med Goat og fikk se Ghost i stedet.

Alt dette begynte med Kiss. Sminket til det ugjenkjennelige. Jeg husker de første bildene jeg så av dem, Barry Levines fotografier, fra toppen av Empire State Building og så opp enda en hemmelig etasje til. Superhelter hevet over byens lover. Jeg var omtrent så gammel at jeg hadde sluttet å lese tegneserier (jeg begynte selvfølgelig snar tom igjen), men jeg var imponert av disse bildene. Jeg måtte høre Kiss på plate også. Siden har jeg aldri brydd meg om Kiss. Ikke stolt på noen musikere som er «hemmelighetsfullt» utkledd. Jeg traff Paul Stanley og Gene Simmons i 1991, da de forsøkte å nylansere Kiss «i sivil», og det jeg skrev at de så litt for gamle ut til å holde på med heavyrock. Begge hadde da passert 40. Sminken kom snart på igjen.

Mange av de mest forkledde artistene har kommet fra den mest smakløse delen av metallsjangeren, sånne som Gwar og Slipknot og Lordi. Det går an å forstå at de ikke vil at flere enn nødvendig skal vite hvem de er. I motsatt ende av spekteret fra Kiss ble avantgardegruppa The Residents utropt til det nye store i Nye Takter mot slutten av 70-tallet. Jeg var ikke interessert. Jeg kommer ikke til å være der når The Residents igjen spiller i Oslo 17. november. Jeg orker ikke denne jålete kvasimystikken. Det kan være mer enn nok med alle de evinnelige solbrillene. Og hvor ble det forresten av Bjørn Hellfuck?

Hvorfor denne antipatien mot å forkle seg? Mye av musikken jeg har likt har vært laget av folk som ikke er noe spesielt for øyet. Jeg er ikke nødt til å se dem hele tida. Kan det være dette evinnelige autentisitetskravet som melder seg igjen? Nei. Mye av musikken jeg har likt har best har vært laget av folk som bruker urimelig mye tid på hvordan de ser ut. Men de fleste musikalske forbindelser begynner bokstavelig talt med å gi musikken et ansikt. Selv om vi en gang snakket om ett bilde, før vi hadde musikkvideoer og musikkpresse. Hvorfor er det hele tida nye bilder av idrettsfolk (ofte ufordelaktig dekket av snørr), av politikere og andre underholdningsartister i avisene? Ansiktene er og blir en viktig identitetsmarkør, selv om utseendet egentlig ikke er relevant for hva de driver med. Tenke seg til et nytt politisk parti der talspersonene gikk med masker. Det hadde sett litt suspekt ut.

###

Norske Alan Walker er heller ikke spesielt glad i å vise ansikt. FOTO: NTB scanpix

Det går rykter om at flere medlemmene av Ghost er skiftet ut før vårens turné. Det kan jo ingen vite visuelt sett, og det er ikke sånt som plager meg. Hvem som spiller er uvesentlig, men jeg vil gjerne se om gitaristene kan sette opp staselige bluestryner mens de spiller soloer. Det må da også bli så varmt inne i disse kostymene at det leger en demper på utfoldelsen? Er det forresten noen inne i de maskene som synger på ordentlig? Eller kan det være litt som konserter med Disclosure og Kygo, der sangerne ikke er til stede i det hele tatt? Hadde ikke Daft Punk vært enda be4dre uten de dumme hjelmene?

I videoen til «Faded» med Alan Walker er sangeren heller ikke til stede, bare Walker selv (kanskje) som går rundt i et postapokalyptisk landskap og ser mystisk ut. Det ser effektivt ut, en milliard visninger på YouTube sier sitt, og musikkvideo er en egen kunst. Men når Alan Walker stiller opp forkledd på samme måte på konserter også, ser det ut som han skal rett ut og rane en storkiosk etterpå. Eller er den egentlige Alan Walker hjemme i studio og produserer sin neste hit?

Bør alt dette blir forbudt? Nei. På samme måte som at folk må få gå med nikab hvis de absolutt vil. Men popmusikere må slutte å dekke seg til. De ser like lite troverdige ut som julenissen. Popmusikk og masker hører ikke sammen. Det finnes bare ett unntak fra denne regelen: The Wombles.

Mer fra: Debatt