Debatt

Mote på hugget

Debatten rundt den norske moteuken handlet om kreativitet vs. kommersialitet. Internasjonalt snakkes det om digitaliseringen som vil disruptere moteindustrien.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Mote som næring har utviklet seg sterkt de siste årene. Under Oslo Runway hyllet kulturministeren norsk motebransje, og oppfordret andre til å la seg inspirere. Ledende bedrifter blir nå frontet hos verdens fremste forhandlere.

Det jobbes strategisk med å utvikle motebransjen. Det er en nasjonal dugnad hvor bransjeaktørene jobber sammen med virkemiddelapparatet. Det har ført til etablering av moteklyngen Norwegian Fashion Hub.

I en kronikk i Dagbladet etterlyser designstudent Aleksander Sahr ved Kunsthøgskolen mer fokus på mote som kultur. Det stiller jeg meg bak. Mote er identitetsskapende. Skal Norge hevde seg må vi rendyrke det unike. Men det som avgjør fremtiden er ny teknologi og digitalisering. Som ung motebransje må vi etablere en digital verdikjede fra produkt til butikk.

Norge har mange fortrinn. Vi har sterke design- og håndverkstradisjoner, kreative miljøer, og naturlige råvarer. Vi er et samfunn som verden ser opp til, og vi har her et bransjeområde i vekst. Etableringen av Toppindustrisenteret, som skal digitalisere norsk industri, gir oss et godt teknologisk utgangspunkt. Det kan gi fortrinn i utviklingen av digitale verdikjeder.

Norsk mote lever ikke i isolasjon, men må tilpasse seg ekstern utvikling. Globale verdikjeder er under sterkt press fra miljøutfordringer, politiske regimer og teknologiske skift. Det muliggjør innovasjon. Norsk tekstilindustri forsvant som følge av globaliseringen. Markedsendringer, industriell omstilling og ny teknologi gjør det imidlertid aktuelt å satse på en ny nasjonal verdikjede.

Moteklyngen har store ambisjoner på vegne av bransjen. For å ruste norsk mote for fremtiden må det bygges ny infrastruktur. Moteklyngen vil derfor jobbe for å opprette et eget toppindustrisenter som i samarbeid lar bedrifter, produsenter og utdanningsinstitusjoner få tilgang til teknologien som vil styre fremtiden. Slik kan vi bygge kompetansen som gjør at bransjen fortsetter å vinne markedsandeler internasjonalt. Norsk motebransje må gripe teknologiske muligheter og gjøre det til sin fordel.

Mer fra: Debatt