Debatt

Midlertidig stenging av Finnmarkgata, hvor lenge?

Mye av Tøyenavtalen var ren ønsketenking.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Som et resultat av forhandlinger bak lukkede dører ble det inngått en avtale mellom bystyregruppene til Høyre, Venstre, KrF og SV om å flytte Munch-muséet fra Tøyen. I avtalen fra 28. mai 2013 var det flere punkter som var ment å gi noe tilbake til Tøyen. Ett av disse var å etablere et sammenhengende grønt- og parkdrag i Tøyenparken ved å fjerne biltrafikken. I første omgang ble Finnmarkgata stengt i en forsøksperiode fra mai 2014 i påvente av permanente planer.

Bymiljøetaten utarbeidet en evalueringsrapport datert 28.10.2014, med bakgrunn i trafikktellinger i Finnmarkgata og nærliggende gater før og etter stenging. Trafikken i Finnmarkgata ble etter stenging redusert til nesten bare busser. Ulempen var at reduksjonen kunne gjenfinnes i nærliggende gater. De negative følgene dominerer, fordi alternative traseer er lengre, det er flere kryss og fotgjengeroverganger, trangere gater og flere beboere. Den traseen trafikken ledes til, rundt Botanisk hage, har allerede stor trafikk. Enveiskjøringen gjør at bilene som kjører ned Sars gate må passere Lakkegata skole og Hersleb skole uansett hvor de skal. Hvis de skal til Tøyen, må de i tillegg forbi Vahl skole og Tøyen skole. Finnmarkgata er bred, og skiller bilister og andre trafikanter godt.

Det etaten la mest vekt på når det ble anbefalt å gjenåpne Finnmarkgata, var at stengingen medførte økt trafikk forbi skoler, og ga en uoversiktlig trasé. Finnmarkgata har derfor bare blitt stengt i skolenes sommerferier. Dette løser ikke problemet med trafikksikkerhet, fordi barna på Tøyen oppsøker skolegårder og omkringliggende plasser på fritiden, også i sommerferien.

Mye av Tøyenavtalen var ren ønsketenking. Ønsket om å vise til ett gjennomført punkt gjør det vanskelig å innrømme at stengingen var en dårlig idé. Men stengingen fører til at klart flere Tøyenbeboere utsettes for hovedveitrafikk. Tøyen Vel mener derfor at stenging i 2017 ikke bør gjennomføres.

Mer fra: Debatt