Nyheter

Mer kritikk av forskningsgrunnlaget i Stortingsmelding 19

Forskning som er vesentlig for å vurdere forslaget om språknorm for femåringer mangler i meldinga. Oversikt finnes i rapport fra KD-oppnevnt utvalg

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Flere har kritisert forskningsgrunnlaget i Stortingsmeldinga Tid for lek og læring Bedre innhold i barnehagen. Jeg følger opp med å etterlyse forskning som er omtalt i rapporten Vurdering av verktøy som brukes til å kartlegge barns språk i norske barnehager, utarbeidd av et departementsoppnevnt ekspertutvalg i 2011. Det er bemerkelsesverdig at Regjeringen foreslår en språknorm som skal "beskrive typisk språkkompetanse hos femåringer" (s. 54) uten å nevne denne rapporten.          
            Jeg var med i ekspertutvalget, og savner henvisninger til forskning som var vesentlig for vurderingene til flertallet i utvalget (som jeg tilhørte). Det gjelder forskning som viser kulturell variasjon i barns erfaringer med språklig kommunikasjon, og forskning om andrespråkslæring i barnehagealder. På det sistnevnte området var vi særlig opptatt av vanlige faser i barnehagebarns andrespråkslæring, og av faren for tap av morsmålskompetanse. Resultater fra disse forskningsområdene tilsier at en bør være varsom med å vurdere språkutvikling ut fra aldersbestemte forventninger, særlig når en vurderer andrespråksutvikling. En bør dessuten balansere oppmerksomhet på norsklæring med interesse for, eventuelt også støtte til, barnas morsmål.
            Politikeres engasjement for språkkartlegging i barnehagen er i stor grad motivert av bekymring for minoritetsspråklige barns norsklæring. Dessverre mangler vesentlig forskningsbasert kunnskap om disse barnas språksituasjon i stortingsmeldinga. Jeg oppfordrer Røe Isaksen og stortingspolitikerne til å sette seg inn i forskningen som er nevnt ovenfor.  En oversikt er å finne på s. 62-72 i ekspertutvalgets rapport.

Mer fra: Nyheter