Debatt

Må Orionflyene erstattes nå?

Det er en utfordring at det ikke er rom for fornyinger i Hæren.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Den nye langtidsplanen for Forsvaret har skapt mye debatt i mediene og på sosiale nettverk. En av debattene er knyttet til Hærens fremtid ettersom regjeringen ønsker å gjennomføre en egen hær-studie og derfor setter stopp på nødvendige investeringer og utvikling.

Som tidligere sjef for Forsvarets operative hovedkvarter deler jeg bekymringene om Hæren. Mest fordi forsvarsstrukturen må vurderes i en helhet, ikke som nå hvor langtidsplanen i all hovedsak behandler Sjø- og Luftforsvaret. En slik tilnærming gir ikke en god helhetsplan og det gir skjevheter i moderniseringstakten mellom forsvarsgrenene.

Utfordringen er at det ikke er økonomisk rom for de nødvendige fornyingene av Hæren innenfor regjeringens plan. Planen er meget ambisiøs med fortsatt store investeringer i nytt og moderne materiell. Det er viktig at ambisjonen om F-35 opprettholdes slik det foreslås. Det er bred enighet om å anskaffe nye ubåter. I tillegg ønsker regjeringen å styrke luftvernet for å beskytte våre kampflybaser, de vil gå til innkjøp av nye maritime patruljefly og de vil erstatte luftovervåkingsradarer. Utfordringen er at det ikke er økonomisk rom for de nødvendige fornyingene av Hæren innenfor den foreslåtte planen. Spørsmålet er dermed hvilke av de foreslåtte prosjektene som kan flyttes i tid eller nedprioriteres slik at det skapes økonomisk rom for Hærens allerede godkjente prosjekter.

Forslagene til investeringer i regjeringens langtidsplan følger langt på vei forsvarssjefens faglige råd, men med ett vesentlig unntak; anskaffelse av nye maritime overvåkingsfly. Forsvarssjefen mente at disse var for kostbare til at de kunne prioriteres. Han anbefalte å løse fremtidens maritime overvåkingsoppgaver med en kombinasjon av ubemannede fly og mindre bemannede fly. I et budsjett som er mindre enn det forsvarssjefens la til grunn har FD funnet plass til nye maritime overvåkingsfly. Dette går åpenbart utover Hæren. Forsvarssjefens forslag var et helhetlig forslag hvor det også var satt av investeringsmidler til Hæren.

Et sentralt spørsmål er om Orionflyene må erstattes nå? Forsvaret sier selv at flyene kan fly til 2030–2035. Flyene har nettopp blitt oppgradert for 1,3 milliarder kroner og det siste flyet kom tilbake i tjeneste i juni i år. Det er inngått en avtale om leveranse av reservedeler fra Airbus sammen med det tyske luftforsvaret. De norske P-3Cene er svært kapable flymaskiner som løser oppdragene på en særdeles god måte. Det har vært planlagt en oppgradering av systemene om bord som nok må gjennomføres dersom flyene skal fly til 2035. Tyskland oppgrader nå sine P-3er til en kostnad på 57 millioner per fly. Etter det jeg forstår trenger ikke Norge gjennomføre en slik oppgradering før ut i neste langtidsperiode, dvs etter 2021. Uansett er kostnaden for oppgradering langt mindre enn å investere i nye fly til 11 milliarder, samt over en milliard i nye hangarer osv. De 11–12 mrd som spares i den kommende perioden vil blant annet kunne dekke nytt artilleri og nytt luftvern til Hæren, eller sårt tiltrengte helikopter for spesialstyrkene.

US Navy erstatter sine P-3C med en kombinasjon av nye bemannede fly (P-8) og store ubemannede systemer (Triton). Australia gjør det samme. Men det vil fremdeles være mange nasjoner som vil fortsette å operere P-3. Tyskland, Portugal, Spania og Canada er eksempler på allierte som har valgt å fly P-3 i enda en periode. Det finnes med andre ord fremdeles muligheter for samarbeid med andre nasjoner.

Det er beundringsverdig hvor mye Luftforsvaret får ut av dagens ressurser, men som tidligere generalinspektør for Luftforsvaret stiller jeg spørsmål om hvorvidt Luftforsvaret har nok personell til å fase inn et nytt maritimt overvåkingsfly parallelt med innfasingen av avanserte systemer som F-35, fregatthelikopter og nye redningshelikopter. Regjeringen har også som ambisjon å innføre langtrekkende luftvern.

Så hvorfor ikke vente med å ta en beslutning om erstatning av Orion til neste langtidsplan om fire år? Da skapes det økonomisk rom for å investere i Hæren, samtidig som ny teknologi får modne i noen år til før en beslutning tas.

Mer fra: Debatt