Kultur

Lytt til lærerne

Astrid Søgnen slår fast at lærerne som fortelte om en omfattende bruk av prøver «tar fullstendig feil». Har Søgnen snakket med dem?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Direktør i Utdanningsetaten i Oslo, Astrid Søgnen, går i rette med oslolærere i et innlegg i Dagsavisen (3/1). Søgnens innlegg er tankevekkende, på flere måter.
Det ene handler om tillit til egne ansatte. Søgnen slår fast at lærerne som sto fram før jul med fortellinger om en omfattende bruk av prøver «tar fullstendig feil». Har Søgnen snakket med dem? Eller tar hun sjansen på at det rett og slett ikke trengs, fordi hun vet bedre enn dem? Det kan jo hende at disse lærerne snakker ut fra reell erfaring. Det kan jo hende at skolene er så opptatte av sin score på de obligatoriske prøvene at de også har et større antall prøver i tillegg. Ett enkelt forslag: lag en undersøkelse om forekomsten av prøver og tester i Osloskolen. Spør lærerne om hva de faktisk gjør. Utdanningsetaten og Utdanningsforbundet kunne lage spørsmålene sammen – i et felles prosjekt.

Det andre handler om tiltroen til hva kartlegging og prøving avstedkommer. «All læringsteori understøtter at kunnskap om hva eleven kan, er selve grunnformelen for pedagogisk arbeid», skriver Søgnen. Det er et noe tilslørende utsagn. Denne kunnskapen er lite verdt dersom den ikke omsettes i undervisning som treffer den enkelte elev, hvilket Søgnen også selv berører når hun seinere legger til at gode læringsresultater og stimulerende læringsmiljø handler om at denne kunnskapen skal være «grunnlag for motiverende og målrettet undervisning». Det er dette som er grunnformelen. Det er dette som er selve oppdraget og hun som skoleleder bør vie størst oppmerksomhet. Legges det godt til rette for dette i Osloskolen? Har det betydning hva elever og lærere mener? Kan det tenkes at omfanget av prøver og tester kan gå ut over kvaliteten på undervisningen? Det mener åpenbart flere oslolærere.

Astrid Søgnen synes å mene at uten all testing i Osloskolen, ville ikke lærerne hatt den kunnskapen om elevene som de burde ha. Det er ikke opplagt. Lærere skaffer seg kunnskap om sine elever på en rekke måter. Og det skjer hver eneste dag, i samhandlingen med elevene. Også ved ulike prøver. Lærere vet at prøver gir viktig informasjon, men at de også har sine begrensninger. Ikke alle elever får vist sin kunnskap like godt når de besvarer prøver. Den erfarne lærer får mer informasjon om elevene gjennom det daglige samspillet. Prøver har også den sideeffekten at de virker innsnevrende. Det gjelder å levere på det som måles. Mens skolens oppdrag inneholder langt mer.

Både lærere og ledere bør kjenne «resultatene av undervisningen og ha en meningsfull dialog som skaper kontinuerlig forbedring og utvikling av profesjonalitet», skriver Søgnen. Og legger til at «dette er tilfellet i Osloskolene». Det er hennes virkelighetsforståelse. Hun sier rett ut at hun baserer den på osloelevenes prøve- og eksamensresultat. Mange av hennes ansatte lærere gir uttrykk for en annen virkelighet. Det kan hende at prøveresultat er et noe spinkelt grunnlag å bygge på. Astrid Søgnen kunne for eksempel innlede en dialog med sine lærere.

Mer fra: Kultur