ANNONSE

18-06-2012

Lister av lyd

Årets Ultimafestival skal handle om listen. Med det har den i utgangspunktet vunnet meg lenge før jeg har begynt å bla i programmet.

En liste vil ordne verden. Ofte er den både nådeløst streng og vid åpen. Bind 13 av et gammelt leksikon jeg har, er lydig mot alfabetet og gjør rede for virkeligheten fra Madeira-viner til Nedre Eiker.

Listen er også knyttet til vår lineære måte å forstå tid på i den vestlige verden. I så måte er en festival selv en slags liste. Men Ultimalisten er ikke helt tilfeldig. Zoom inn på en fritt valgt dag:

1) Klagekoret Oslo Complaints Choir 
på Nasjonalmuseet

2) Utstillingen «I wish this was a song» 
på Museet for samtidskunst

3) Diamanda Galas med KORK

4) Diamanda Galas-film på 
Cinemateket

5) Avskjedskonsert med KILLL på Jaeger

Gjennom denne torsdagen er i alle fall sang og stemme en rød tråd. Ekstremvokalisten Diamanda Galas har kanskje også noe felles i uttrykket med ekstremlyden til KILL.

Konserter ligner også lister, enten det er en settliste av låter eller komponerte verk i rekkefølge. Det kan være vanskelig å skape helhet i en konsert, men det finnes flere eksempler på at festivalen arbeider bevisst med denne utfordringen.

Når vokalensemblet Nordic Voices og Oslo-Filharmonien skal framføre Luciano Berios Sinfonia, der selve verket nesten er en liste i et postmoderne univers, har valgt å binde det sammen med live video av Boya Bøckman, som nylig vant Heddapris.

Og ikke alt handler om lister. En virkelig skatt blant de mer selvstendige punktene på Ultimalisten er to forestillinger av den sveitsiske regissøren Heiner Goebbels. I anledning at han mottar Ibsen-prisen for 2012, får vi se forestillingene Stifters Dinge og Eraritjaritjaka.

Ultimas korte presentasjonstekst sier ikke mer enn at Goebbels endevender alt vi kjenner som teater. Men det er verdt å ta sjansen. Den første er en forestilling uten aktører, der tingene står i sentrum. Tittelen på den andre er et dialektord hos aboriginerfolket i Australia for å lengte etter noe som er mistet. Her arbeider Goebbels med sporene som er tilbake i vår virkelighet etter forfatteren og nobelprisvinneren Elias Canetti, hvis liv spenner over nesten hele det 20. århundre. Hele denne tida skrev han om dette århundrets gåter og mareritt, som hvordan mennesker kan bli tiltrukket av fascisme.

På de sene kveldskonsertene er det også flere muligheter til å høre musikk som nekter å være liste - musikk som åpner rom og strekker tida ut. Kraftwerk-medlem Karl Bartos kommer med lyd og levende bilder. Phil Niblock, som i alle fall vanligvis omgir seg med mikrotonale droner, skal oversette disse til et nytt verk for de akustiske instrumentene i Ensemble Neon.

Med liste som overskrift kan det være en utfordring å skape helhet. Ved nærlesning har årets Ultima mange arrangementer som ikke skjeler til overskriften. Med et annet festivaltema kunne det gitt et sprikende inntrykk. Ved å tenke selve festivalen som en liste med flere lag, har Ultima gitt seg selv et takknemlig utgangspunkt. Samtidig stiller det større krav til at hvert enkelt punkt på lista står støtt på egne bein. Om det skjer, blir spennende å høre til høsten.


Internasjonalen Arne Strand Radikale Røster Redaksjonens utvalgte innlegg Perspektiv Publisert på Dagsavisens debattsider samme dag. Blåmandag Grønn hverdag Publisert i Dagsavisens papirutgave samme dag. Ille til mote Anders Heger Diskuter nå Hege Ulstein Espen S. H. Rusdal Ivar A. Iversen Utvalgte innlegg Reidar Sollie Halvor Finess Tretvoll Henvisning 1 Henvisning 2 Cancun Til Dagsavisen.no Refleks Selvbilder Global Voldtekt Dagens leder

Se også

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!