Kultur

Kjøttfri sykkelsti i trikkesporet

Nå får vi smake vårt eget engasjement.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

TEGNING: SIRI DOKKEN

Så kom MDG inn til Oslo, med taxi, og skapte rabalder. Akkurat idet du har vent deg til å sortere mat i grønn pose, og håper at ingen merker at du ikke skyller melkekartongene dine før de returneres, så velter de miljøvennlige inn i livet ditt og sier: Du får aldri mer kjøre bilen din inn til Oslo sentrum, i hvert fall ikke på en nyasfaltert E18 inn fra Bærum. Fra nå av skal du ta bussen eller trikken. Gjøre som de andre 20-åringene i det nye byrådet, sykle.

Et lite løft for Oslogryta og for astmatikerne som rører rundt i den.

Det er vel ingen som er imot miljøvern? Særlig ikke etter 90-tallsreunion med Sting sist søndag da vi alle ble mint på at regnskogen fremdeles hogges ned, og at det aldri vil ta slutt med å aksjonere bort de rareste pipperier i beste sendetid på NRK1 en lang høstkveld. Nå får vi smake vårt eget engasjement. Vi med elbil, har allerede skrytt av hvor miljøvennlige vi er. Vi har svina forbi dere andre i kollektivfeltet, ifølge forskerne den eneste grunnen til at folk kjører elbil. Den miljøbevisste er blitt den nye egoisten. Det stemmer ikke helt. Bare tenk på gutta med klikkesko i rasende fart på nylagt rød sykkelsti. De er de største egoistene. De sykler «tour de finance», ned til barcoden, som burde hete strekkoden, setter seg i glasshus uten å tenke på hvor lite miljøvennlig et slikt gjennomsiktig kontorbygg må være. Energisparende? Yeah right! Der sitter de, med knallønningene sine, og de store klokkene, nydusja med synkende melkesyre i låra, mens de vet at snart lukkes byportene. Det eneste de må vike for, er ikke trikken, men barselgrupper i vognrader på fortauet – en syklists mareritt!

Men det er østkanten og alenemødrene og lærerne som er vinnerne. Det skal lages døgnåpne barnehager. De med omsorgs­yrker som jobber til alle døgnets tider, kan endelig få orden på timelistene, vel vitende om at det er fagfolk som passer poden når de er på jobb. Kanskje rett og slett flere i helsesektoren vil jobbe fulltid? Lavt­lønte, spesielt kvinner, får sin anstendige lønn lenge før skjørtekanten når himmelen. Hadde ikke det vært fint? Det er der vi trenger folk, det er der vi skal løfte opp dem som kommer til oss nå. Flyktningstrømmen med flere godt kvalifiserte fører dessverre kanskje til sosial dumping av lønninger. Vi må nettopp slå ring om den nordiske velferdsstaten siden det er den som gjør oss så attraktive. Men da må likestilling og andre arbeidskrav gjøres gjeldende for alle nye grupper. Dette satser vi på med det nye byrådet. Ikke bare dette maset om renere luft og at vi må begynne å ri til jobben på en kortreist hest, men at de nye arbeidsløse skal finne sin plass, og at østkantfolk skal leve like lenge som dem på vestkanten. At du ikke får den vonde følelsen i magen hver gang du går forbi et sykehjem fordi du mistenker at ikke alle har det like bra der inne. Akkurat der har Bjørnar Moxnes sagt ifra at han ikke vil ha noe unnasluntring. Alt må ut i lyset, ikke noe hemmelighold lenger.

Så nå skal raddisene styre skuta. De skal hylle syklisten, dyrke fram den gode læreren og fremme kjøttfri mandag i alle kommunale kantiner. Grønne lunger, hipsterskjegg og 3.000 barnehageplasser bygd på eiendomsskatt. Og hva skal du gjøre for å fortjene alt dette gode fellesskapet? Du må bare oppføre deg ordentlig. Ikke sykle uten blinkende baklykt for eksempel, da får du bot på 900 kroner. Baklykta skal kunne sees tydelig på 300 meters avstand, og skal blinke med minst 120 blink per minutt. Det er regelen.

Så skal vi fylle opp med fjernparkering på alle lokale veier inn til Oslo, slik at barna ikke kommer til skolen i rett tid og må gå midt i veien, helst lang, lang rekke. Ikke noe tøys med leking og dansing på skolevei lenger, her skal bilene hevne seg på alle som bor ved trikke- og busslinjer, om det blir farlig eller ei, bryr vi oss ikke noe om. Bilen må få stå i grøfta, på fortauet og tar de plassen til skolebarna, vel, miljøet må faktisk gå foran at her kommer du og jeg og vi to. For nå skal bompengene strømme inn, og da må bilistene få lov til å leve sine «suv-urbane» liv rett utenfor ringen.

Et enkelt tips kan jeg gi til den nye rufsete gjengen i MDG. De må slutte å late som om de skal bestemme alt i byen. De må ikke si: «Jeg vil ikke ha flere biler i Oslo», det bør vel hete: VI!? «Vi i den nye byregjeringen anbefaler folk å reise kollektivt, så det blir en mer grønn hverdag». Og drømmen min her er selvsagt påfølgende setning: «... og derfor lanserer vi eksperimentet: GRATIS kollektivtransport for alle reisende fram til påske!» Ta penga fra eiendomsskatten og gi dem til det grønne folket.

Én kvinne eller mann skal ikke bestemme om det skal bli færre eller flere biler på E18, saken er større enn det. Ellers minner de oss om Frp som truer med at dersom ikke hver eneste post på partiprogrammet blir gjennomført, vil de ikke leke med Høyre lenger. Alt er like viktig – Segway, bråkende motorkjøretøy på vidder og vann, billigere alkohol osv. Og leksesaken må ikke bli forbud, det er lærerne og skolen som bestemmer, kjære byregjering, ikke dere. Men supert at alle testene som gjør barna stressa fra første klasse og lei seg om ettermiddagen hjemme, forsvinner, der takker vi dere, hilsen alle foreldre i hele byen fra øst til vest.

Som 35-åring kjenner jeg meg gammel nok til å hevde snusfornuftig at det er vel og bra med idealistiske krav som er mer forpliktende enn Rusken-aksjon og Blekkulf-kampanjer jeg som barn og skoleelev var med på. Samtidig er det klokt å se kritisk på mer strukturelle endringer, også når det kommer til miljøvern. For vi skal alle huske: Det er lurt å repetere kruttets historie før en selv tror en skal finne det opp!

Mer fra: Kultur