Debatt

Kjære nabo

Kjære kulturminister Linda Hofstad Helleland. Jeg kan vinke til deg og Kulturdepartementet fra Dagsavisen på motsatt side av Grubbegata i Oslo sentrum, men jeg tror du er ganske blind for det som skjer her borte.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Du sier at du vil kutte dramatisk i pressestøtten blant annet fordi du hevder at de store mottakerne ikke driver med innovasjon. Selve kuttet tror jeg er så ideologisk forankret at dere ikke vil lytte til andre argumenter, selv ikke dem som dere har bestilt fra et egenutnevnt mediemangfoldsutvalg, men at vi ikke driver med innovasjon?

• Høsten 2010 ble utgavemodellen tegnet som Dagsavisens overlevelse. Endringen var radikal, fra en gammel papiravis sentrert i Oslo sentrum til en rekke aviser og nettsteder med lokale journalister og gjenbruk (økt spredning) av Dagsavisens nasjonale og internasjonale innhold.

• I 2014 presenterte jeg dette på årskonferansen til Wan-Ifra, verdens avisorganisasjon. Året etter fortalte USAs største avishus, USA Today, at de var i gang med det samme. Alt er større i USA, så de har nå over 100 utgaver, men da jeg besøkte USA Todays ledelse tidligere i år, var det likevel tydelig at de mente de hadde noe å lære av lille oss. I Norge ser vi at Schibsted går mot lignende type samdrift mellom Aftenposten og regionavisene i de største byene.

• Utgavemodellen har berget Rogalands Avis fra den sikre død og vekket nytt liv i Fremtiden i Drammen og Moss Dagblad. Vi har også gjenopplivet lokaljournalistikk i Oslo etter at både Aftenposten og Amedia har lagt ned lokalaviser her.

• På papir var vi først med en strømlinjeformet produksjons- og trykkeriløsning som får ned kostnader og muliggjør flere lokalaviser (utgavemodellen). Disse erfaringene vil andre garantert nyte godt av. I løssalgsmarkedet ble vi den første avisen som overlot salgsjobben til markedsleder VG. Nå ser vi at også Dagbladet har gjort det samme. Det tror vi var nødvendig forretningsinnovasjon.

• Det er imidlertid digitalt de største endringene skjer. En gammel papiravis er gjenskapt som en portal (en rekke nettsteder). Vi har latt oss inspirere av Mediehuset Nettavisens forretningsmodell og bedriftskultur, men ikke av alt innholdet. Resultatet er at vi har løftet oss sju–åtte ganger fra utgangspunktet i trafikk, rekkevidde og digitale annonseinntekter. Vi når nå 500.000 unike brukere i uka.

• Innovasjonen vår gir ikke opplagsvekst og mer pressestøtte, men vi tror den gir bedre grunnlag for overlevelse. Driftsunderskuddene og gamle, tyngende forpliktelser er borte, likviditeten vesentlig styrket og vi har gjennomført store omstruktureringer.

Tror du meg ikke, må du gjerne komme på besøk for å se selv. Og blir det kjedelig å stirre ned i regjeringserklæringen, kan vi alltids vinke gjennom vinduet. God fredag!

Mer fra: Debatt