Kultur

Kartlegger for barnas skyld

I løpet 2014 og 2015 skal 4.000 barnehageansatte kurses i språkarbeid og språkutvikling.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I sitt innlegg i Dagsavisen 21. oktober fremstiller barnehagelærer Lena Moe Oslobarnehagens språkkartlegging som om vi gjør dette for kartleggingens skyld og at dette overskygger alt annet som gjøres i barnehagen. Jeg er enig i at barn lærer gjennom lek, men vi kan ikke se bort ifra at språk også er en essensiell del av leken. Jeg kan derfor forsikre Moe om at vi ikke kartlegger for arkivets skyld, men for barnas.

Denne høsten startet nesten 1.700 barn i førsteklasse i Osloskolen uten å kunne godt nok norsk til å følge vanlig undervisning. Mange av disse barna har gått i barnehagen og noen har gått der opptil fire år. Dette kan ha flere årsaker, men at et barn kan ha gått i barnehagen så lenge uten å ha lært seg tilstrekkelig norsk språk, er bekymringsfullt. I flere tilfeller er det heller ikke meldt noen språklig bekymring fra barnehagen til skolen. Dette er en virkelighet som vi må forholde oss til både politisk og faglig. I løpet 2014 og 2015 skal 4.000 barnehageansatte kurses i språkarbeid og språkutvikling. Målet er å øke bevisstheten og kompetansen blant våre ansatte på hvordan jobbe med språk i barnehagen og hvordan vi skal finne de som trenger ekstra hjelp og støtte slik at flere barn får et bedre utgangspunkt.

I det nylig fremlagte budsjettet har vi foreslått 100 millioner kroner ekstra til kvalitetsløft i Oslobarnehagen. Vi ønsker å legge til rette for mer bruk av digitale verktøy i barnehagen og en enklere og mer effektiv kommunikasjon mellom barnehagen og foresatte. Vi skal videreføre utdanning av barne­hagelærere gjennom arbeidsplass­basert barnehagelærerutdanning. For å beholde og rekruttere dyktige ansatte ønsker vi å se på muligheten for å ­etablere en tiltakspakke for å sikre at de beste pedagogene blir ansatt i de mest krevende barnehagene. Vi vil også tilby flere styrere stipend til å delta på den nasjonale styrerutdanning.

Jeg vil at våre 5.500 assistenter skal få videreutvikle seg. Vi ønsker blant annet å utvikle et introduksjonskurs for nyansatte assistenter slik vi tilbyr nyansatte i Osloskolen. Andelen fag­arbeidere i barnehagene skal økes ved å ta inn flere lærlinger, og la assistenter få ta fagbrev gjennom praksiskandidatordningen. Vårt mål er at alle barn som har gått i Oslobarnehagen skal være godt rustet til å begynne på skolen og delta i det sosiale livet i sitt nærmiljø. Dette arbeidet starter i barnehagen.

Mer fra: Kultur