Debatt

Har osloelever ett skoleår mer enn andre?

Høyres Saida Begum sier til Dagsavisen 31. august at Høyre ga «et helt skoleår mer til Oslo-elevene» da de satt i byråd.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

«Er det sant?» har flere foreldre og lærere spurt meg om den siste tiden. Jeg har undersøkt både historien og tallene. Faktum er at Begum tar grundig feil. Hun har tydeligvis ikke oppdatert tallmaterialet sitt på mange år.

Går vi tilbake til årene etter at Arbeiderpartiet sist styrte Oslo, finansierte kommunen over eget budsjett 19 kommunale ekstratimer i uken, fordelt på ulike klassetrinn i barneskolen. Til sammen utgjorde dette om lag ett skoleår ekstra etter datidens nasjonale minstekrav til hvor mange timer elevene skulle ha i skolen.

Gjennom 2000-tallet ble antall ekstratimer i Oslo gradvis redusert i takt med at staten økte minstekravet og selv betalte for flere timer i skolen. Høyre-byrådet reduserte f.eks. de kommunale ekstratimene da Arbeiderpartiet og den rødgrønne regjeringen økte timetallet i matematikk, norsk og engelsk. Det er en linje jeg støtter. Resultatet er at kommunen i dag bare finansierer to ekstra timer i uken på to trinn over eget budsjett.

Høyres kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har likevel rett når han i Dagsavisen 15. august sier at «elever i Oslo får nesten et halvt år skolegang mer» enn det nasjonale minstekravet. Røe Isaksen sier at dette skyldes en prioritering fra det avgåtte Høyre-byrådet. Kunnskapsministeren mangler imidlertid kunnskap om historien: de ekstra timene ble finansiert ved at Arbeiderpartiet og den rødgrønne regjeringen ga kommunene 1 milliard kroner til flere lærere på 1.–4. trinn. I Oslo valgte imidlertid Høyre å bruke pengene på flere timer fremfor på flere lærere.

Selv om det er gode argumenter for at flere av fagene i skolen bør få flere timer, mener jeg ikke flere timer er en riktig prioritering nå. Byrådets prioritering er flere lærere på skoler med de største behovene og å sikre at elevene møter kvalifiserte lærere med tid nok med hver enkelt elev. Dette er en viktig del av byrådets arbeid med å løfte Osloskolen opp én divisjon.

Mer fra: Debatt