Kultur

Høyere ambisjoner, MDG!

Enten har ikke Arne Strand fått med seg hva flertallet av partiene i både Oslo og Akershus mener om E18-utbyggingen, eller så er han opptatt av å legge miljølista så lavt for et nytt byråd at det er umulig å rive.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I kommentaren «Grønn tue kan velte stort lass» fremstiller han det som at dersom De Grønne får gjennomslag hos Oslo Ap for at en ny E18 må reforhandles med sikte på å få biltrafikken ned og kollektivtrafikken opp, så vil de gjøre hovedstaden til et grønt utstillingsvindu. Det han ikke har fått med seg, eller unnlater å nevne, er at både bystyret i Oslo, og nå også det nye flertallet i Akershus bestående av Høyre, Venstre, KrF og Frp, allerede har vedtatt dette. I to omganger har Oslo bystyre vedtatt at en ny E18 ikke må føre til økt biltrafikk inn til Oslo, og at kollektiv og sykkel må prioriteres. Dette har fått støtte av alle partiene som til nå har stått bak Oslopakke 3, nemlig Høyre, Ap, Venstre og KrF. Og i den nylig inngåtte samarbeidsavtalen mellom de borgerlige partiene i Akershus har også Venstre fått gjennomslag for at en ny E18 må være i tråd med klimaforliket, dvs. legge opp til nullvekst i biltrafikken, at prosjektet må nedskaleres og kutte kostnadene, og at kollektiv- og sykkeltraseer skal prioriteres.

Jeg har langt høyere forventninger til både krav og gjennomslag fra MDG og SV enn at de skal få stadfestet ting som allerede er vedtatt. Det vi så langt har sett av krav fra miljøpartiene gjennom media er lavthengende frukter som i stor grad allerede er vedtatt eller i ferd med å bli gjennomført av sittende byråd, slik som bygging av Fornebubane, sentrumstunnel og signalanlegg for T-banen, innføring av lavutslippssoner og dieselforbud. Jeg forventer av forhandlingene på Østmarksetra at De Grønne og SV tar et skritt videre. Prosjekter som står på trappene er for eksempel ny trikkelinje langs Ring 2. Der trengs Miljøpartiets og SVs innsats for å sikre gjennomføring. Jeg har også tatt til orde for et nullvekstmål for vare- og godstransporten inn og ut av Oslo, på lik linje med det vi i dag har for personbil. Jeg mener også Oslo bør gå foran og stille krav om at takflatene på alle nye næringsbygg skal være enten grønne eller ha solceller. Jeg kunne ramset opp mer, for det finnes alltid nye mål å strekke seg etter for en miljøby med internasjonale ambisjoner. Arne Strands råd bør kun utgjøre gulvplanken.

Mer fra: Kultur