Debatt

Håndverkeren som viste fingeren...

Det er så greit i en verden av lange lister med firmanavn, ikke å velge iblant vrakene, men å kunne velge og vrake.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Hvor interessant er det ikke å observere alskens fagmennesker, spesialister, visjons-arbeidere og personer generelt der ute. Ja i trafikken, på parkeringsplassen, i butikk-kø eller en annen gitt hverdagssituasjon. I firmabiler med store påtrykte bokstaver, med klær hvor arbeidsgiverens navn lyser stort, eller faktisk på stedet de har sitt daglige virke, på jobb.

Tenker de på at de er representanter? For egne eller andres firmaer, på vegne av en eller annen visjon i sjargonguttale, eller som menneskelige symboler på bedriftens firmalogo. Som kanskje er en smilende rørlegger, eller en latterfylt kokk.

Uansett, de er og forblir representanter: For butikken, restauranten eller snekkerbedriften. De er ansiktet utad, smilet kanskje eller kanskje ikke, der de råkjører forbi deg på tofeltsveien uten å gi signal. «Bob Bennys rørleggerfirma – Kvalitet og fag er vårt motto.» Det står kanskje det på siden av akkurat den bilen, og er vel kanskje det du som konsument også tenker neste gang du skal ringe en rørlegger?

Å representere er ikke bare høye smørbrød, bobler i glass og stive dresser. Representere er noe de fleste av oss gjør daglig, hele tiden ofte, i hvert fall til tider. I uniformer, med logotrykk eller med biler med sjefens navn på. Jobber man i en bedrift er man vertskap og ambassadør. På jobb, eller til og fra jobb om man er bekledd i klær eller bil.

I serviceyrker som mange andre, det er gjest og kunde som er ressursen, de bør selvsagt behandles deretter, noe heldigvis de flest gjør. Så vis kvalitet og fagkunnskap der du blinker pent og kjører normalt ute i det trafikale Norge med firmabilen din. Smil og nikk der du forlater hotellet i uniform uten henda i lomma. Ikke parker meg inne der du står med pizza-bilen din og leverer mat i 5. etasje – Du og dere er firmaet, bedriften og slagordet i human form.

Dine beste ambassadører er dine medarbeidere, det ser vi ofte. Likevel kan de og være dine verste. Mon tro han var klar over det, elektrikeren som med et fåret smil viste meg fingeren i en trafikk-kø her om dagen. Det er så greit i en verden av lange lister med firmanavn, ikke å velge iblant vrakene, men å kunne velge og vrake.

Med de beste vårønsker, fra en liten service-arbeider i en stor by.

Mer fra: Debatt