Kultur

Høgfartutredning i gamle spor

Torsdag 30. september offentliggjorde Jernbaneverket hvilke konsulenter de har gitt oppdrag i fase to med å utrede høgfartsbaner i Norge. Som leder av For Jernbane sitter jeg igjen med blandede følelser etter pressekonferansen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.



Vi er glad for at prosessen er i gang, men alvorlig bekymret for at den er blitt såpass forsinka. Tida er sannsynligvis for knapp for å kunne levere kvalitet innen den endelige fristen som er 1.februar 2012. Vi synes det er underlig at Møre og Nord-Trøndelag/Nordland blir ekskludert fra trafikkgrunnlaget for en høgfartsbane Trondheim-Oslo og at de ikke skal tenke reisetider helt til København når Oslo-Göteborg utredes. Utredningen skal ta for seg mange av de riktige problemstillingene, men vi er kritiske til at en videreføring av dagens jernbanepolitikk og en "oppgradering" av dagens foreldede jernbanenett skal utgjøre en stor del av utredningen. Det vil gå på bekostning av arbeidet med det som er høgfart etter internasjonal standard. Det bekymrer oss at oppdraget er stykket opp slik at ingen av utrederne får komme med selvstendige, helhetlige anbefalinger. Det gir oppdragsgiver en sterk kontroll med de endelige konklusjonene og anbefalingene. Vi merker oss at Norsk Bane, Deutsche Bahn International og TØI har latt være å levere anbud, og at ingen av de tildelte kontraktene har gått til firmaer med erfaring fra totalprosjektering av høgfartsbaner.

Mer fra: Kultur