Debatt

Gode verktøy skal sikre skattegrunnlaget

I Dagsavisen 26. september påstår Changemaker at vi bruker «gammeldagse verktøy» for å sikre et godt skattegrunnlag internasjonalt.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Norge har i lang tid jobbet internasjonalt for å sikre lands skattegrunnlag, både ved å ha et godt internasjonalt regelverk for beskatning og et internasjonalt regelverk som sikrer skattemyndighetene tilgang til nødvendig informasjon. De siste årene har det skjedd store endringer på begge disse områdene. Gjennom G20/OECDs BEPS-prosjekt har de internasjonale standardene for skatteavtaler blitt styrket og det er gitt anbefalinger om hvordan land kan innrette sin nasjonale lovgivning for å tette hull som følge av at land har hatt ulike nasjonale regler. Tiltakene i prosjektet er nå i gjennomføringsfasen og det er opprettet et rammeverk som er åpent for alle land som ønsker å gjennomføre tiltak anbefalt i prosjektet. I dag deltar 102 land, blant dem en rekke u-land. Tiltakene gir landene et godt grunnlag til å styrke sitt regelverk.

Regjeringen arbeider med å gjennomføre disse standardene og anbefalingene i norsk regelverk. Av tiltak som allerede er gjennomført kan nevnes innføring av land-for-land-rapportering til skattemyndighetene og innstramming av fritaksmetoden. Vi har innført rentebegrensningsregelen og har nylig hatt på høring endringer i denne og i hjemmehørendebegrepet for selskaper. Tidligere i år undertegnet finansminister Siv Jensen en multilateral avtale som kan brukes til å gjennomføre endringer i skatteavtaler.

En rekke av tiltakene knytter seg til styrking av OECDs retningslinjer for internprising, som gjelder for prising av varer og tjenester mellom foretak i konsern. Retningslinjene er gitt direkte virkning i norsk skattelovgivning. En internasjonal omforent tilnærming er avgjørende både for å sikre skattegrunnlaget og unngå overskuddsflytting, men også for å unngå dobbeltbeskatning og unødvendige tvister. Dette vil også bidra til å legge til rette for investeringer både i Norge og i u-land – investeringer u-land trenger for å sikre inntektsgrunnlag som kan bidra til å bygge opp gode samfunnsstrukturer.

Mer fra: Debatt