Gjennom bl.a. Dagsavisens artikkel 15. juni og Brennpunkt-dokumentaren «Bitre druer» for noen måneder tilbake, er det norske folk blitt kjent med hvilke farlige og uverdige forhold mange sørafrikanske vingårdsarbeidere lever og jobber under:
Inntekt langt under fattigdomsgrensen, kummerlige boforhold, omgang med giftige sprøytemidler og forbud mot å fagorganisere seg er bare begynnelsen.
– Vi ber ikke forbrukerne om å boikotte sørafrikansk vin, men om å være oppmerksomme og tenke over dette, sa Mercia Andrews i den sørafrikanske fagforeningen CSAAWU til Dagsavisen.
Ja, det er viktig at forbrukere har kunnskap om hvilke forhold vinarbeidere lever og jobber under. Ut av kunnskapen springer forhåpentligvis et ønske om å gjøre noe for å forbedre forholdene.
Fairtrade mener at mennesker som ønsker å gjøre en forskjell må ha et konkret handlingsalternativ, hvis ikke risikerer vi at de blir demotiverte og blaserte.
Hvem har så ansvaret for å bedre forholdene i internasjonale verdikjeder og legge til rette for at forbrukere kan ta et bevisst valg?
Vi mener at det langt på vei ligger hos merkevarer og kjeder som tjener penger på å selge produkter som ofte har en negativ innvirkning på mennesker og miljø, men som kan ha en positiv innvirkning hvis man jobber grundig med å endre forholdene, helst sammen med gode samarbeidspartnere.
Solide og uavhengige sertifiseringer er blant de mest effektive verktøyene for fattigdomsbekjempelse, bedre arbeidsforhold og klimatiltak i internasjonale råvareverdikjeder.
Merkeordninger som viser at produktet er sertifisert, fungerer som veiledning for forbrukere og gir dem muligheten til å velge produktene som bidrar positivt.
Ansvaret for å vurdere hvilke sertifiseringer som er solide og har gode mekanismer for å se til at mennesker og miljø faktisk får det bedre, må ikke ligge på forbrukeren, men på merkevarer og kjeder som velger å sette merkede produkter i sine hyller.