Debatt

Fri oss fra taxfree

Vinmonopolet er i samtaler med Avinor om mulig å overta taxfreesalget på norske flyplasser.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det er gode nyheter Aftenposten bringer. Men de kunne vært bedre. Nyheten kunne og burde vært at regjeringen har bestemt at taxfree-ordningen legges ned.

Nordmenn reiser stadig mer. Oslo Lufthavn er en av Nord-Europas mest trafikkerte flyplasser. Det ble nettopp åpnet en ny terminal og Avinor ønsker en tredje rullebane. Driften av landets 46 flyplasser er blitt gjort avhengig av det tøylesløse, påtrengende salgssirkuset som man nå har fått særlig på landets hovedflyplass. Politikk har ført oss dit, politikk kan føre oss videre.

I 2015 ga Stortinget regjeringen i oppdrag å utrede dagens taxfree-ordning. Før jul hadde regjeringen tenkt ferdig. En 13 sider lang rapporten konkluderte med at regjeringen ikke vil gjøre noe med dagens ordning. Innstillingen overrasket ikke. Staten og Avinor vil i løpet av de atten årene avtalen med de tysk-norske private aktørene varer fram til 2023, ha tjent rundt 46 milliarder kroner på å selge alkohol, kosmetikk og sjokolade. Finansminister Siv Jensen hevdet at en stenging ville gå ut over passasjerene gjennom høyere billettpriser, dårligere rutetilbud og potensielt stengte flyplasser. Det var og er tomme trusler. Vi har like mange flyplasser i dag som for 15 år siden, og økte priser vil bare reflektere lavere forbruk av andre varer.

Prinsipielt ønsker vi at hele ordningen legges ned og at økte flyavgifter kompenserer for bortfallet av inntekter fra det aggressive taxfree-salget. Ordning er en premiering av dem som reiser mye. Det er galt på et individnivå at de som har råd til å reise mye får subsidiert sitt merforbruk, og det er moralsk vanvittig i et større perspektiv at man premierer de som har størst CO2-avtrykk samtidig som man i et parallelt politisk univers søker grønnere løsninger.

Det stadig økende alkoholsalget på flyplassene er også med på å undergrave Vinmonopolets legitimering ellers i samfunnet. Sekundært er vi derfor for at Vinmonopolet tar over alkoholsalget, slik at den fete gevinsten dagens drivere drar inn hvert år i det minste går tilbake til fellesskapet.

Mer fra: Debatt