Debatt

«Fiffen»s sanne allierte

Når det rødgrønne Byrådet av mange oppfattes som «Fiffens» sanne allierte i bompengesaken.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Bompengeringen er nok kommet for å bli, men det er prisnivået som er interessant for slunkne lommebøker. Ikke alle kan skaffe seg elbil i en fei.

Det er forskjell på kr 100, 40 eller kr 0 pr passering i bompengeringen, herr byrådsleder Raymond Johansen. Om alle de politiske partiene har signert Oslopakke 3, såer prinsipper og intensjoner en ting. Prisfastsettelse noe helt annet. Det er det siste som er mest interessant for folk med slunkne lommebøker.

Mitt innlegg er også et spark til Dagsavisens leder i dag den 12. oktober «Raseriet mot MDG». Lektor Kirsten Elisabeth Lunde har i sin kronikk i NRK.no «Derfor provoserer MDG» helt rett i sin artikkel. Byrådsleder Raymond Johansen påpeker at alle de politiske partier f.o.m. Rødt t.o.m. Fremskrittspartiet har signert på intensjonene i Oslopakke 3, og det er riktig. Men hvor store takstene skal være i bompengeringen, ja der kan forskjellen mellom partiene sprike stort. Det er dette som er vesentlig for folk flest.

Fremskrittspartiet har reservert seg mot etablering av 30 nye bompengestasjoner innenfor den nåværende bompengeringen i Oslo. Høyre deltok aktivt i forhandlingene om Oslopakke 3, men ville ha langt lavere bompengesatser enn det den rødgrønne siden først la opp til. Høyre kunne strekke seg til kr 40,- mens de rødgrønne først ville ha så mye som kr 100 pr. passering. Det sier litt om det rødgrønne byrådet og Dagsavisen. Jeg trodde Ap skulle være de vanlige lønnstakeres parti?

Hvis ikke kr 100 pr. passering av en bompengering fra lite bemidlede fossilbileiere er en provokasjon, hva er det da, herr redaktør i Dagsavisen og leder Raymond Johansen i byrådet? Særlig når man må ta i betraktning at rike Teslaeiere i Holmenkollåsen, Oslo Vest og i Bærum hver gang kommer unna med kr 0. Nesten en slags omvendt Robin Hood-politikk, kan man si. Det er ikke alle som kan skaffe seg en elbil i en fei. Derfor har lektor Kirsten Elisabeth Lunde helt rett i sin kronikk «Derfor provoserer MDG». Det er lommeboka til fossilbileiere og her er det mange magre som må punge ut. Fortsetter de «rødgrønne» på dette sporet, er en blå seier i kommunevalget 2019 garantert.

Som lektor Lunde helt riktig påpeker: Det finnes mange flere kilder til dårlig luftkvalitet i Oslo. Oppvarming av boliger, spesielt vedfyring (særlig i villastrøk), alle veiutbedringene, en enorm bygge- og anleggsvirksomhet i Oslo over mange år, samt transportvirksomhet som følge av det. Ennå er det langt fram før det rødgrønne byrådet får på plass krav om landbasert strøm til cruisebåter og andre store båter som ligger til kai. På Oslo havn slippes det derfor ut enorme mengder med CO2.

Dagsavisen understreker at EFTA-domstolen har kommet med pålegg om forbedring av luftkvaliteten innen 3 år. Men den dårlige luftkvaliteten i Oslo forårsakes av så mange syndere som nevnt her, ikke bare fossilbilene, noe Dagsavisen underslår i sin leder. Det er kun bilkjøring Dagsavisen henger seg opp i når de bagatelliserer lektor Lundes kronikk.

Mer fra: Debatt