Nyheter

Fellesskolen: en skole som ikke gir opp et eneste barn!

Hvordan samfunnet vårt vil se ut i fremtiden er avhengig den politikken vi fører overfor barn og unge. Deres institusjoner som først og fremst barnehage og skole er faktisk med på å forme det samfunnet vi lever i. Den norske fellesskole er god på mange områder, men fremdeles går mange barn på skolen med for få lærere som hverken får nok tid til å gi hver enkelt elev oppmerksomheten de har krav på.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Dersom vi ønsker oss en skole hvor alle elever skal kunne få et tilfredsstillende utbytte av ordinære undervisningen og samtidig bli inkludering i opplæringen, er lærertetthet en grunnleggende forutsetning, da først og fremst med tanke på lærere med relevant utdanning og kompetanse i sitt fagområde. Det siste har mye å si for klasseledelse og for at alle elever skal kunne få tilpasset opplæringen.

Fra Barneombudets rapport «Uten mål og mening?», som tar utgangspunkt i spesialundervisning i skolen. Får vi dessverre ikke et ønskelig bilde, rapporten slår blant annet fast på at skolene sliter med å tilpasse og ivareta barn med spesielle behov som er avhengig av spesialundervisning. Et annet viktig problem er at nærmere 30% av blir utført av ufaglærte assistenter.

Vi må ha en økt lærertetthet dersom vi ønsker at barn skal bli sett og at undervisningen og tilpasset opplæring skal finne sted. En annen fordel med å ha spesialpedagoger i det vanlige klasseundervisningen er at flere elever dersom får muligheten til å bli sett. Store klasserom med mange elever fordelt på en lærer øker behovet for spesialundervisning. Bruk av spesialpedagoger som ekstra ressurs i fellesundervisning er nødvendig for at elever med ulike utfordringer blir sett, forstått og ivaretatt.

En av SVs (Sosialistisk Venstreparti) er å få til en benammingsnorm i skolen. Dette vil være med på å sikre at elever blir sett og inkludering i opplæringen, samtidig vil lærerne få god rom og tid til å bruke tiden til en tilfredsstillende undervisning.

Når det gjelder skole går SV til valg på:

  • At det skal være maks 15 elever per lærer på 1. til 4. trinn, og maks 20 elever per lærer på 5. til 10. trinn.
  •          Tillitsreform på skolen for å gi lærerne det nødvendige handlingsrommet de trenger for å ha en undervisning som er tilpasset det enkelte barn.
  •           En mer praktisk og variert skoledag: Heldagsskolen. Utvidelsen av skoledagen skal brukes til mer praktisk læring, mer kreativitet og kultur, en time fysisk aktivitet hver dag, gratis mat og tid til å gjøre øvingsarbeidet på skolen sammen med læreren.


Mer fra: Nyheter