Kultur

Feil om testing i Oslo

Oslos elever bruker litt over 1 prosent av tida si på å ta prøver.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

SVs Audun Lysbakken og Torgeir Knag Fylkesnes påstår tirsdag 6. mai i Dagsavisen at Oslo-skolen har dobbelt så mange prøver som det er obligatorisk for resten av landet, og nevner tallet 350. Ikke vet jeg hvor tallet kommer fra, men faktum er at det er 26 sentralt gitte prøver i Oslo-skolen fordelt på det 13-årige skoleløpet. Av disse er 19 prøver nasjonale prøver og statlige kartleggingsprøver. Det er i tillegg utviklet egne Oslo-prøver. Gjennomsnittlig utgjør dette to-tre prøver i skoleåret for den enkelte elev.

Opplæringsloven gir elevene i norsk grunnskole rett til minst 190 skoledager i året. Over ti år betyr det at de har krav på (minst) 1.900 dager. Kartlegging av elevenes faglige progresjon utgjør en svært liten andel av tidsbruken i norsk skole. Oslo har i tillegg flere timer enn den statlige normen. Oslos elever bruker dermed 26 av totalt 1.900 dager på disse ­prøvene. De bruker altså litt over 1 prosent av tida si på å ta prøver.

Resultatene i Oslo-skolen er menneskeskapt av tusenvis av rektorer, lærere og elever som gjør det som virker. Det Lysbakken og Fylkesnes derfor burde engasjere seg i, er hvordan Oslo-skolen, med sin mangfoldige elevflokk, bidrar til sosial mobilitet. Skole etter skole løfter elev etter elev til et bedre utgangspunkt enn de ellers ville ha hatt. I Oslo vet vi at det er lite vi kan gjøre med bagasjen elevene har med seg inn i skolen. Til gjengjeld har vi stor tro på at vi kan gjøre mye med ballasten de får med seg ut.

Mer fra: Kultur