Debatt

Farlige milliarder

Adele kan ha fått en ny platekontrakt verdt en milliard kroner. Sånt fører sjelden noe godt med seg.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Meldingen om at Adele kan få 90 millioner pund for å undertegne en ny platekontrakt med Sony Music er foreløpig ikke bekreftet. Vi vet heller ikke hva en slik kontrakt vil innebære. Det kommer neppe en milliard kroner inn på kontoen til Adele umiddelbart. Deler av summen er sannsynligvis satt av til varene blir levert. For de fleste dødelige artister vil det også bli fratrekk for produksjonskostnader, markedsføring og alt som hører med for å få produktet ut til publikum. Dette som heter «recoupment», et av musikkbransjens mest fryktede begreper, som innebærer at artistene ikke kan ta noe for gitt før de forventede utgivelsene er blitt en suksess.

Adele begynte å gi ut plater på det lille, uavhengige, selskapet XL. Som bare i kraft av hennes innspillinger plutselig ble et av verdens største. Dette har gitt henne lov til å være seg selv, en artist som helt åpenbart ikke er tvunget inn i noen strømlinjeformede mekanismer, men har vunnet massene likevel. Å komme inn i et større maskineri er ikke alltid til det beste, ikke for noen av partene.

Adele er ikke av verdens mest produktive artister. Mindre er mer, har vært en god oppskrift. Det gikk tre år fra «19» til «21», fire år til mellom «21» og «25». Om neste album ikke kommer før i 2020 vil det ikke være overraskende. De store plateselskapene får ikke alltid som forventet når de kaster de største pengene etter artistene. Bare hør her:

Warner ga ut alle albumene til Prince i hans storhetstid på 80-tallet, og tegnet en rekordstor ny kontrakt med ham i 1992. For seks album, verdt 100 millioner dollar. Året etter ble samarbeidet surt da Warner begynte å bli skeptiske til artistens stadig mer eksentriske utspill. Selv malte han «slave» i panna for å markere sitt forhold til plateselskapet. Han fikk ingen bestselgere på albumlistene igjen.

Dette forhindret ikke Warner fra å fornye kontrakten med R.E.M. for 80 millioner dollar i 1996. Den største kontrakten noen gang inngått med ei gruppe. Den innvarslet også en fase der de sank stadig lavere på salgslistene i hjemlandet. Platene som førte fram til kontrakten hadde solgt fem millioner hver i USA. Snart var de nede i en tiendedel av dette. Ikke med dårlige plater, bevares, men det var nok ikke dette Warner hadde sett for seg.

80 millioner pund lovte EMI for Robbie Williams fornyede tillit i 2002. Nå skulle han «breike i Statene». Men samlealbumet «The Ego Has Landed» krasjlandet i USA, og aksjekursene stupte. I dag tilhører EMI historien.

Platebransjens veier er uransakelige. I 2001 fikk Mariah Carey 80 millioner dollar for å levere fem album til plateselskapet Virgin. «Glitter» ble en fiasko, og året etter fikk hun noen hundre millioner kroner for å gå sin vei. Like etter fikk hun kontrakt med Universal verdt hundre millioner kroner til. «Charmbracelet» ble en ny fiasko Først etter tre år til kom det dristige albumet «The Emancipation Of Mimi», og ble et av hennes aller største suksesser.

Arista betalte Whitney Houston 100 millioner dollar for en ny kontrakt i 2001. Albumet «Just Whitney» floppet umiddelbart, det tok åtte år før hun var tilbake på topp med «I Look To You», og så fikk hun ikke gjort mer før hun døde tre år senere. Like trist er det at verdensrekorden i platekontrakt tilhører Michael Jackson, eller rettere sagt, arvingene hans, som fikk 160 millioner dollar av Sony for alle rettigheter i 2010. Men selv var han altså død, utrolig nok etter flere år med økonomiske problemer. Vi må understreke at detaljene rundt alle disse kontraktene ikke er offentlige og offisielle, men tallene bidrar igjen til å gi oss en følelse av at penger ikke er alt.

Mer fra: Debatt