Kultur

Farlig fasadefrue

Caroline Berg Eriksens perfekte framtoning har bygd en million­bedrift. Når det kommer fram at hun 
redigerer bilder av seg selv, oppstår det derfor flere etiske problemer.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Caroline Berg Eriksen, også kjent som Fotballfrue, redigerer seg blant annet tynnere på bildene hun legger ut på bloggen sin. Nærmest fra dagen toppbloggeren publiserte sitt første innlegg, for nærmere seks år siden, er Eriksen blitt stilt til veggs av lesere som lurer på om hun har gjort nettopp det. «Nei», har hele tida vært svaret. Den eneste redigeringen Eriksen fram til nå har innrømmet, har vært knyttet til lysredigering og fargeforsterking.

Men så bestemte et knippe blogglesere av den mer kritiske sorten seg for å bruke juleferien på å lete seg fram til Eriksens råfiler. Og med det kom kraftige bevis på at fotballfruen hadde redigert langt mer enn bare lyssetting. Tynnere armer og bein, smalere midje, fyldigere hår, større pupper og hvitere tenner var bare noe av det bloggeren beviselig hadde fikset på. Idet redigeringsdetektivene tipset pressen kom Eriksen tabloidene så vidt i forkjøpet med en tårevåt innrømmelse på sin egen nettside.

- Jeg har hatt perioder der jeg har følt meg elendig etter slike (kritiske leseres, journ.anm.) kommentarer, jeg har hatt dårlige dager og bilder som jeg har følt har sett helt feil ut, og da har det dessverre kjentes helt ok ut å endre litt på størrelsen på en arm, bein eller andre ting, beklaget hun for en uke siden.

- På bloggen har jeg aldri hatt et fokus som handler om å være tynn. Jeg har alltid hatt fokus på helse og det å være sunn. Det er noe helt annet enn et ønske om å være tynn, uttalte hun bare uker før det igjen, i et intervju med VG.

Paradokset ved at hun så ble avslørt i å nettopp redigere seg selv tynnere ble kraftig kritisert av særlig eksperter på spiseforstyrrelser og leger. Eriksens blogg er i stor grad basert på et ideal om kjernesunnhet, om fokus på kosthold og trening. Den implisitte lovnaden til leseren er at dersom du gjør som henne, om du lever, spiser og trener slik som Eriksen, kan du også se ut som henne. At Eriksen så blir avslørt i å ikke engang se ut som seg selv, betyr at unge jenter ser opp til en kvinne som allerede ligger vanvittig tett opp mot vestens «perfekte» kvinneideal, men som selv mener at hun ikke er god nok. Signalene som sendes ut er mildt sagt problematiske. Problematisk er også effekten disse avsløringene kan få for merkevaren Caroline Berg Eriksen. Og i denne forbindelse utgjør dette et etisk nesten større problem.

I 2013 hentet Eriksen ut hele 2,2 millioner kroner fra selskapet sitt. Inntektene kommer først og fremst fra annonser, som hun for eksempel i 2012 solgte for 2,8 millioner kroner. På bloggen reklamerer Eriksen mye for skjønnhetsprodukter, klær og nettbutikker som det framstår som om hun benytter seg av selv. Noe av dette er spaltet ut som helt tydelig reklame, langs randen av nettsiden, men brorparten av annonsene finnes i selve blogginnleggene. Ren reklame, mildt fordekt som forbrukertester og normale blogginnlegg, beskjedent merket med ordet «annonse». Så usynlig er denne merkingen, at da medieselskapet Kampanje i fjor gjennomførte en stor undersøkelse av norske blogger, viste det seg at en av to blogglesere aldri har lagt merke til at blogginnlegg er merket som sponset, annonse eller tilsvarende. Markedsføringsloven sier på sin side at markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring, noe Eriksen og flere andre bloggere har fått kraftig kritikk for å ikke gjøre. Markedsføringsloven sier i tillegg at det, i næringsvirksomhet, «er forbudt å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser». Når det nå har kommet fram at Eriksen blant annet har gjort tenner hvitere og håret større, samtidig som hun har reklamert for blant annet tannblekings- og hårprodukter, er det verdt å stille spørsmål om man begynner å nærme seg lovbrudd og villedende markedsføring.

Det er lett å avfeie Eriksen som «bare» en rosablogger og at det er å forvente at toppbloggere retusjerer bildene sine. Men www.carolinebergeriksen.no er ikke bare en koselig blogg, det er en millionbedrift, hvis sjef ved flere anledninger har nektet for å ha gjort det hun har gjort. At julas avsløringer ble sluppet gjennom kanaler som «VG Rampelys» og «Dagbladet Kjendis» bidro til å ufarliggjøre dette som sladderstoff. Mange av de viktigste ankepunktene forsvant også i flokkmentalitet og skadefryd, da Caroline Berg Eriksens tilsynelatende perfekte liv har gitt mange et sterkt ønske om å finne ting å ta henne på. Hun sier selv at hun sluttet å redigere bilder på denne måten for å et år siden, men de samme detektivene som gjorde den opprinnelige redigeringsoppdagelsen, mente også å finne retusjerte bilder fra så sent som 22. desember 2014. Hovedproblemet lever dermed fremdeles i beste velgående: Eriksen er på sett og vis et av Norges største mediehus, men ingen har krav på innsyn i hvordan det drives med mindre hun bryter loven eller skatteregler. Caroline Berg Eriksen opererer uten noen Vær Varsom-plakat eller redaktør, utover seg selv. Samtidig besøker titusenvis av lesere - hvor svært unge jenter utgjør en stor andel - bloggen hennes hver eneste dag i søken etter informasjon og inspirasjon. Og så lenge vi fortsetter å ufarliggjøre henne, vil Eriksen og andre toppbloggere fortsette å tjene millioner av kroner på å forstyrre deres oppfatning av hva som er virkelig.

Mer fra: Kultur