Debatt

Digitale myter

Benedicte Dalheim Klare baserer seg på en myte om at alle barn og unge er digitalt kompetente.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Benedicte Dalheim Klare skriver i Dagsavisen 22.9.2016 om innføringen av nettbrett i Bærumsskolen. I den forbindelse skriver hun bl.a.: «Barna i dag, som eksponeres for, kall det digitale verktøy, fra de er små, får om de vil eller ei digital kompetanse. De behøver ikke gå på skolen for å fatte hvordan man bruker en iPad.» Her baserer hun seg på en myte om at alle barn og unge er digitalt kompetente. Men faktum er at 25 % av de norske 15-åringene har svært mangelfulle digitale ferdigheter. Dette er avdekket i det anerkjente, internasjonale forskningsprosjektet ICILS (https://iktsenteret.no/ressurser/digitale-ferdigheter-alle).

I Utdanningsdirektoratets definisjon av grunnleggende ferdigheter står det under «Ferdighetsområder i digitale ferdigheter»:

• Tilegne og behandle innebærer å kunne bruke ulike digitale verktøy, medier og ressurser til å søke etter, navigere i, sortere, kategorisere og tolke digital informasjon hensiktsmessig og kritisk.

• Produsere og bearbeide innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser til å sette sammen, gjenbruke, omforme og videreutvikle ulike digitale elementer til produkter, for eksempel sammensatte tekster.

• Kommunisere innebærer å kunne bruke digitale verktøy, ressurser og medier til å samarbeide i læringsprosesser, og til å presentere egen kunnskap og kompetanse til ulike mottakere.

• Digital dømmekraft innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser på en forsvarlig måte, og å ha et bevisst forhold til personvern og etisk bruk av Internett.

Disse ferdighetene får ikke en 2-åring ved å leke med et nettbrett. Norsk skole har noen fundamentale utfordringer: 20 % av elevene har ikke tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter etter endt grunnskole og rundt 40 % av elvene får karakterene 1 eller 2 på matematikkeksamen. Det er kanskje bra at noen skoleeiere og skoler våger å prøve ut andre metoder enn den som har ført til resultatene beskrevet over? Det forutsetter imidlertid at skolen på forhånd har tilført lærerne tilstrekkelig digital kompetanse for å bruke teknologien på en målrettet og pedagogisk måte i klasserommet. Når man oppnår gode resultater på elevenes læring har teknologien en funksjon, og kun da.

Mer fra: Debatt