Det aller viktigste politikerne bør konsentrere seg om de nærmeste par tiårene er å øke kollektivandelen og redusere personbiltrafikken i og rundt de store byene. Utbygging av dobbeltspor på InterCity-strekningene mellom Skien, Halden, Lillehammer og Oslo, bygging av Ringeriksbanen, ny T-banetunell i Oslo, Fornebubanen og T-bane til Ahus, er noen av prosjektene man bør gjennomføre i Oslo-området. Det bør også etableres kollektivfelt flere steder i hovedstaden slik at bussene lettere kommer frem. Ved en god utbygging av kollektivtrafikken og tilrettelegging for syklister, vil man gjøre det mindre fristende å kjøre personbil. Dette er bra for miljøet og bra for byen.
Teknologiutviklingen innen biler, busser og tungtransport skjer i stort tempo for tiden. Politikere kan stille krav om miljøvennlighet gjennom bussanbud. I Oslo går en stor andel av bussene på miljøvennlig gass allerede og målet er en utslippsfri kollektivtrafikk innen 2020. El-busser er kommet i mange byer rundt om i Europa allerede, og vil trolig også kunne være et godt alternativ flere stedet i Norge. Men det er viktig at man sørger for at den teknologien man tar i bruk er kommet langt nok til at den er driftssikker.