Debatt

Det er Stortingets jobb å rydde opp i nasjonale saker

Det er naturlig at landets høyeste folkevalgte organ skjærer igjennom når lokale og regionale parter ikke klarer å tenke helhet i spørsmålet om E18 vestover. Hovedstadsregionen lider under dette.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Dagsavisen mener at lokaldemokratiet er blitt overkjørt for å vedta en «dårligere og dyrere plan» når det gjelder utbyggingen av E18 Vestkorridoren. De tar feil. Dette handler ikke om et tilfeldig veikryss, men om Norges mest trafikkerte vei med stor nasjonal betydning. Bare for godstransporten er kostnaden ved denne køen beregnet til 1 milliard kr. årlig (Pöyry: 2012). Det blir derfor litt rart å skrive at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har fått Stortinget med seg. Det er Stortinget som avgjør i slike saker, ikke regjeringen. Stortinget blir omtalt som et fjernt organ som ikke bør blande seg inn i viktige nasjonale saker.

Norge har lenge vært plaget av unødvendig dyr og langtekkelig veiutbygging fordi vi har hatt en tendens til å splitte opp utbygginger i mange korte etapper. Den måten å bygge vei på blir dyrere. Statens vegvesen beregnet at denne oppdelingen på E18 Vestkorridoren ville gi mer kø, høyere miljøbelastning og ekstrakostnader på 200 mill. kr. Omsider har vi begynt å lære, og flere av de nye veiprosjektene her i landet blir nå bygget i lengre strekk. Derfor er det bra at Stortinget vil bygge Vestkorridoren mer sammenhengende.

Dagsavisen tror forslaget om ny Vestkorridor ikke blir lønnsomt og referer til beregningene fra Nasjonal Transportplan (NTP) som viser at nesten ingen veier og jernbaner her i landet kan forsvares økonomisk. Konklusjonene faller på sin egen urimelighet da heller ikke nødvendig satsing på kollektivtransport ender i pluss. Selv ikke biltunnelen under Oslo sentrum var lønnsom. Men da glemte man også å ta hensyn til at store arealer ble frigjort til en blomstrende satsing i Bjørvika. Ny E18 vil redusere køen, gi mer plass til kollektivtransport og frigjøre arealer ved viktige knutepunkter som Lysaker. Vi i NHO Oslo og Akershus vil at andelen privatbiler i Oslo går ned og at det blir bedre plass til næringstransport og gods på veien. Kø, kork og kaos kostet næringslivet 1 milliard kroner i året i 2012 (Pöyry: 2012). Dette kan ikke bedriftene leve med.

Mer fra: Debatt