Debatt

De farlige reklamebloggerne

2018 er året vi bør ta bloggere og kroppsindustri-bransjen på ramme alvor.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Samspillet mellom bedrifter og store og små bloggere er interessant. Mange aktører i kroppsindustrien samarbeider med bloggere, men hvem er det som skal ta samfunnsansvaret? En del episoder siste halvåret gjør at vi må ta bedrifter og bloggere på ramme alvor. Ikke tenke på unge bloggere som små jenter som sitter og skriver dagboknotater for sine venninner, men som mektige aktører som bør følge spilleregler, og faktisk merke annonsene sine, og som ikke minst har stor påvirkning.

Og hva med alle disse selskapene som pusher Botox, fillers og gratis behandlinger og kirurgi?

Rett før jul delte bloggeren Martine Halvorsen som driver bloggen «Martinehalvs» en mail hun hadde fått fra et hudpleie-firma som gikk slik: «Hei Martine. Jeg kontakter deg på vegne av (firmanavn). Det nærmer seg snart julebordsesong og fler og fler ønsker å ta seg godt ut i forbindelse med dette. Vi skal nå i gang med en kampanje der våre kunder får 1 ml. juvederm i leppene til 2200. Vil du teste dette gratis mot at du reklamerer det til dine følgere. Dere damer liker jo å føle dere fine og litt fine lepper kan gjøre susen. Hilsen Daglig leder.»

Juvederm er altså en slags filler som man sprøyter i leppene for å få større lepper. I utgangspunktet er det ikke galt at hudpleiefirmaer og andre tilbyr dette, men det er helt feil å tilby det til en ung kvinne som har lesere som ikke engang er ferdig på ungdomsskolen. Her skal Martine Halvorsen ha ros, hun er en av de store bloggerne som ser ut til å forstå at å reklamere for Restylane, Juvederm, Botox og ørten andre ting, mot at hun får det gratis, ikke er veien å gå.

Et kjapt nettsøk på Juvederm og bloggere leder til et hav unge bloggere som lager trutmunn og beskriver hvor mye mer fornøyde de er med livet, utseendet og selvtilliten etter at de har fylt lepper eller glattet ut de ikke-eksisterende rynkene, fått større rumpe og så videre.

Det finnes mange eksempler på farlig samarbeid mellom bedrifter som tjener på at unge kvinner konstant har dårlig samvittighet, og bloggere som ukritisk tar imot produkter og formidler dem videre. Tvillingene Vita og Wanda som driver bloggen «Wanita» forteller til VG at de har satt på vipper til cirka 100.000 kroner de siste fire årene. Når journalisten blir satt ut av summen jentene har betalt for vipper, forteller Wanda at de ikke har betalt for dette selv – behandlingen har blitt sponset. Så sier Wanda noe som jeg synes er interessant: «Det er derfor man blir avhengig av slike behandlinger som å fikse vipper, for hadde jeg måttet betale hver gang, hadde jeg ikke gjort det».

Disse selskapene går altså bevisst etter å «fucke» til selvtilliten til unge kvinner. Enten de store bloggerne liker det eller ei, så har de blitt ukritiske reklameplakater for en kynisk industri, som ser nye muligheter i et stadig yngre marked. På den måten har bloggerne faktisk en stor del av skylda for kroppspresset som rår i dagens samfunn.

I 2016 ble «Sunn Fornuft»-plakaten lansert, med rettledende punkter for fornuftig blogging. Det er bra, og jeg heier på de bloggerne som har tilsluttet seg den. Mange har dessverre ikke sluttet seg til, og nesten to år etter lanseringen ser vi fortsatt ukritisk reklameblogging for kosmetiske produkter.

I november sjekket Forbrukerombudet 20 av landets største bloggere, og nesten alle merket reklamen for dårlig, både på sine sider og spesielt på Snapchat. Kanskje er det på tide med andre typer sanksjoner, som bøter for eksempel? Kanskje vil det bli viktigere å merke reklamen, hvis et overtramp fører til bot?

Også bedriftene selv må komme på banen, og ta sitt ansvar. Det innebærer å styre unna bloggere med et særs ungt publikum, og velge bloggere som er tilsluttet «Sunn Fornuft»-plakaten.

Populære blogger har for lenge fått lov til å villede leserne sine uten konsekvenser. Reklamebransjen forholder seg til regler og begrensninger for hvordan de kan presentere produktene i reklamer. Det er på høy tid at selskaper som tilbyr kosmetiske inngrep, og bloggere som ukritisk tar imot og reklamerer det videre til sine unge følgere, får et etisk regelverk å forholde seg til.

Mer fra: Debatt