Debatt

Byrådet utvikler fremtidens by

Nå blir planene om et sentrum fritt for privatbiler møtt med velvillighet.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Innlegget er skrevet i samarbeid med Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo

Oslo vokser med mer enn 10.000 nye innbyggere hvert år. Befolkningsveksten har frem til nå ført med seg økt biltrafikk, luftforurensning og press på kollektivtilbudet. Miljøpartiet De Grønne gikk til valg på at folk og byliv skal prioriteres foran privatbilisme. Som del av byrådet i Oslo, vil vi sammen med SV og Ap, gjøre sentrum av Oslo enda mer levende, i tett samarbeid med byens innbyggere og næringsliv.

Derfor har byrådet opprettet prosjektet Bilfritt byliv. Formålet er å skape mer og bedre byliv. Ett av virkemidlene, er å fjerne mest mulig privatbiler i sentrum i løpet av bystyreperioden. Slik gir vi mer plass til menneskene. Ved å prioritere byliv fremfor biler vil sentrum får renere luft og mer aktivitet, samtidig som kollektivtrafikken kommer raskere fram.

Torsdag la byrådet fram våre overordnede føringer for det videre arbeidet, i Aftenposten. Allerede i 2017 tar vi store grep, som skal bygge opp om to mål: å legge til rette for mer liv i byen, samt å fjerne gjennomgangstrafikk i sentrum. Derfor vil 600 parkeringsplasser på gateplan bli frigjort til andre aktiviteter som uteservering, kulturliv, opptredener, lekeplasser, samt bedre tilgang for gående, syklende og for kollektivtrafikk.

Samtidig innføres en soneinndeling i sentrum, hvor man kan kjøre inn i hver sone, men ikke på tvers av disse. I praksis betyr det at dersom du skal kjøre gjennom byen, så velger du heller Ring 1 eller Operatunnelen. Tilgang til alle parkeringshus og kjellere i sentrum vil likevel opprettholdes. Det betyr at folk fortsatt kan kjøre til sentrum om de har behov for det, men det er lite hensiktsmessig å bruke bil hvis du ikke har sentrum som endestasjon.

Etter hvert som bilbruken i sentrum begrenses i 2018, vil nettet av gågater utvides, og vi vil se på andre gateløsninger. Kanskje får vi flere gater som Torggata? Der tar man i dag hensyn til myke trafikanter, samtidig som varetransporten kommer fram og bilbruken er lav. Både på dagtid og kveldstid er det yrende liv i gaten, og en blanding av harde og myke trafikanter. I tiden fremover jobber vi videre for å finne ut hvilke løsninger som passer best for de ulike gatene.

Etter disse fasene vil vi spørre: har vi fått en mer levende by? Er det flere barn som leker, flere nyoppstartede gründerbedrifter, eller konserter på arealene hvor det tidligere var parkeringsplasser? Opplever vi at bilene bare er på besøk i byen? Her vil vi evaluere resultatene, og vurdere hvorvidt det er behov for strengere tiltak for å få ned biltrafikken.

Fra 2019 av har vi altså muligheten til å gå sterkere til verks, for eksempel ved å kreve tillatelse for å bruke bilen i sentrum. Også her vil det i så fall finnes unntak, slik det allerede gjør i eksisterende gågater. Hvilke tillatelser og unntak vi ønsker, vil vi vurdere basert på erfaringene vi har samlet inn.

H og Frp har prøvd å gi inntrykk av at De Grønne har gått vekk fra våre opprinnelige løfter. Det har vi ikke. Men vi har ikke levd opp til de skremselsbildene som H selv skapte for ett år siden, da de påsto at vi ønsket å bygge en berlinmur rundt Oslo.

Planene vi nå lanserer for sentrum, er helt i tråd med det byrådet har gått inn for i vår erklæring: Kollektivtrafikken må frem, næringslivet må ha varer, transportbehov til viktige samfunnsfunksjoner skal ivaretas, og vi skal tilrettelegge for at også handikappede skal få bruke byen vår. Slik er det i bilfrie gater som Karl Johan og Torggata i dag, og slik skal det selvfølgelig være i de nye bilfrie gatene.

Likevel er vi glade for å se at De Grønne er med på å endre holdninger. For ett år siden ble intensjonen vår om et sentrum fritt for privatbiler møtt med ramaskrik. Nå blir planene møtt med velvillighet, fra både opposisjonen og næringslivet i byen. Dette lover svært godt. Vi mener det er viktig og riktig å gjennomføre dette trinnvis, med bred medvirkning og mulighet for å justere planen underveis.

På samme måte som med klimastrategien og sykkelveiplanen som har ligget i en skuff siden 70-tallet, så er De Grønnes rolle å tilføre den politiske viljen til å omsette visjoner og fagre løfter til handling. Resultatet blir en by med innbyggerne i sentrum – det gleder vi oss til.

Mer fra: Debatt