Debatt

Bilene må vekk for å få syklene fram

Skal det bli attraktivt å sykle i byen, må syklende gis bedre plass. Gatearealet må utnyttes bedre. Utenfor sentrum, betyr det at gateparkering må være forbeholdt beboerne.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I tre av Oslos bydeler har man nå en prøveordning med beboerparkering. Det er ikke lenger mulig å parkere bilen gratis på for eksempel Frogner for kjørende til sentrum. Ordningen er vedtatt etablert permanent av åtte bydeler i hovedstaden, og beboerparkering skal fases inn i bydelene frem til sommeren 2018. NAF mener at dette er riktig prioritering av arealbruken fra bydelenes side.

Beboerparkering gjør det mulig å ha bil i byen for de som har behov for det. For de som har behov for biltransport inn til byen, er det mye ledig kapasitet i byens parkeringshus.

Bilene må under jorda

For reisende til sentrum av Oslo bør kollektivtransport og sykkel være foretrukne alternativer. I sentrumsgatene brukes i dag mye areal til parkeringsplasser. NAF mener at fremkommelighet for gående og syklende må prioriteres i sentrum. Det gir en levende og grønn by.

Mer fra: Debatt