Debatt

Bedre veier og ny teknologi gir lavere klimautslipp

Det er feil løsning å skrinlegge høyst nødvendige veiutbygginger.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

SVs Kari Elisabeth Kaski uttaler til Dagsavisen 29. juli at «Vi er helt nødt til å skrinlegge planlagte veiutbygginger» med henvisning til Norges forpliktelser for å nå klimamålene. Hun sier at vi aldri kan løse til de totale miljøutfordringene bare med nullutslippsbiler. Kaski tar feil. Mer effektive veier vil redusere klimautslipp fordi gjennomsnittsfarten øker og køene blir mindre. Forbruk og utslipp fra biler er størst i lave hastigheter og ved hyppige stopp og start, og lavest ved jevn fart i 60–90 km/t.

Beregninger fra Nasjonal Transportplan 2018–2029 viser at det er mulig å redusere CO-utslippene fra veitransporten med hele 9 millioner tonn gjennom bruk av ny teknologi og klimanøytrale drivstoff. Til sammenligning er muligheten for utslippsreduksjon ved å satse på kollektiv, gange og sykkel bare 0,3 millioner tonn. Det er altså innenfor drivstoff og teknologi de store utslippsreduksjonene kan tas.

Betydningen av mer klimavennlig drivstoff og ny teknologi forsterkes av det faktum at godstransporten på vei er ventet å øke kraftig (NTP 2018-2029), selv med en satsing på å overføre gods fra vei til bane. Veitransporten er i en særstilling når det gjelder utført transportarbeid.

Personbilens andel av persontransporten er ca. 87 prosent, mens jernbane, trikk og T-bane står for 5,3 prosent til sammen (SSB 2015). Vare- og lastebilenes andel av innenlands godstransport er lavere, men fortsatt godt over 50 prosent, og næringslivets behov for gode veier må ikke undervurderes. Nesten ingen varer kommer helt fram kun ved hjelp av jernbane eller sjøtransport. Uten varebilene og lastebilene eller veiene stopper godstransporten opp.

Mange steder hvor det er planlagt veiutbygging, er skinnegående transport ikke et alternativ verken for persontransporten eller godstransporten. Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt. Spørsmålet er da hva politikken kan gjøre for å sørge for en raskere innfasing av null- og lavutslippskjøretøy, klimanøytrale biodrivstoff og bedre veier.

Uten et tydelig svar på det spørsmålet vil Norge ikke klare å innfri de fastsatte klimamålene og vi vil få dårligere framkommelighet for gods og personer.

Det er feil løsning på klimautfordringene og dårlig politisk håndverk å skrinlegge planlagte og høyst nødvendige veiutbygginger.

Mer fra: Debatt