Nyheter

Barnehagene trenger voksne med et lyttende øre - har kunnskapsministeren det?

Torbjørn Røe Isaksen avviser nok en gang barnehagefeltet og forskningen på hva som er viktig i barnehagen i sitt svar til Anne Greve og en lang rekke andre kritiske røster. Han nekter å lytte rett og slett, da er det ikke rart at Stortingsmeldingen bommer på hva som skaper kvalitet i barnehagen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

"

Forskning er viktig både for praksis i barnehagen, kvalitet i barnehagelærerutdanningene og som grunnlag for politiske beslutninger

" hevdes det i Stortingsmeldingen. Jeg kan ikke se at dette er hva som skjer i praksis. Det er en massiv mobilisering nå, både blant ansatte, foreldre, barnehagelærerstudenter og forskere mot meldingens språkbruk i forhold til normer, progresjon og evaluering. Disse begrepene hører ikke hjemme i barnehagen, roper vi. Dette er nå gjentatt til det kjedsommelige uten at statsråd eller statssekretærer virker å ta reaksjonene inn over seg. Regjeringen bruker rett og slett kvantitetsbegreper for å definere kvalitet. Og hvorfor blir det ofte slik? Jo, fordi kvalitet ligger i det relasjonelle, mellommenneskelige og såkalt "unyttige". Og det er jo ikke målbart.

Det er trygt å greit med noe som er målbart i politiske planer. Men det skaper ikke kvalitet.

Mer fra: Nyheter