Debatt

Økt fart i klimapolitikken

De norske utslippene av klimagasser har gått ned hvert år siden 2010. Men på grunn av økt petroleumsaktivitet og høyere forbruk av fossilt drivstoff, anslår Miljødirektoratet en liten oppgang for 2015. Jeg er ærlig om utviklingen, noe Dagsavisen tar opp i sin leder 19. januar.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av Vidar Helgesen, klima- og miljøminister

Vi kom ikke til dekket bord, men regjeringen gjennomfører nå en rekke tiltak for å få ned utslippene ytterligere – både på kort og lang sikt.

Regjeringen satser spesielt på fem områder i klimapolitikken: lavutslippsutvikling i industrien, grønn skipsfart, karbonfangst og -lagring, fornybar energi og transportsektoren. Vi har en rekke konkrete tiltak som gjennomføres.

Vi har fylt på energi- og klimafondet til 67,75 milliarder kroner. Avkastningen brukes til å få privatpersoner og næringsliv til å gjennomføre gode energi- og klimatiltak, og teknologimiljøene til å utvikle ny fremtidsrettet teknologi. Regjeringen står også bak en storstilt satsing for å redusere utslippene fra transportsektoren. For eksempel har Enova utlysninger både på landstrøm til skip og hurtigladestasjoner til elbiler.

Vi jobber med en strategi for grønn konkurransekraft. Det blir det nye norske industrieventyret. Vi har meget gode forutsetninger for å hevde oss i den internasjonale konkurransen. Vi står dessuten overfor et grønt skatteskifte. Det innebærer en økning av avgifter på CO2-utslipp, motsvart av en sektorvis reduksjon av andre skatter og avgifter. Stortinget har bedt om at det grønne skatteskiftet forsterker klimaforliket og gir betydelige reduksjoner i utslippene.

Å redusere utslippene av klimagasser er et omfattende arbeid som berører mange samfunnsområder. Norsk klimapolitikk er ikke satt på vent. Vi skal kutte minst 40 prosent i 2030 sammenlignet med 1990, sammen med EU. Mange av tiltakene får effekt på utslippene først etter mange år, som tilskudd til miljøteknologi og økte bevilgninger til jernbane og kollektivtrafikk i byene. Det er helt avgjørende å tenke langsiktig. Norge skal omstilles til et lavutslippssamfunn innen 2050.

Mer fra: Debatt