ANNONSE
Hvilken vei skal norsk reiseliv ta videre? Reisepolitikken er kommet et hakk høyere opp på den politiske agendaen, men er fortsatt et område som roper etter mer oppmerksomhet. FOTO: CHRISTINE BAGLO

Hvilken vei skal norsk reiseliv ta videre? Reisepolitikken er kommet et hakk høyere opp på den politiske agendaen, men er fortsatt et område som roper etter mer oppmerksomhet. FOTO: CHRISTINE BAGLO

Vis bildetekst

Øh, reiselivspolitikk?

Har du noen gang hørt om en reiselivspolitiker?

Nei, det har egentlig heller ikke jeg, etter 17 år som journalist med reiseliv som hovedfelt. Google har heller ikke hørt om dem. Søker jeg på «reiselivspolitiker», får jeg opp ett (1) eneste googletreff. Det er artikkelen «Reiselivet må klare seg selv» på dagsavisen.no. «Reiselivspolitisk talsmann/talskvinne» gir 119 treff. Og mens «fiskeripolitikk» får 33.200 treff på Google og «landbrukspolitikk» hele 93.7000, får «reiselivspolitikk» knappe 6080 treff. Det til tross for at reiselivsnæringen skal være en av «soloppgangsnæringene» som vi skal leve av når oljen renner ut, og de forhåpentligvis elektriske hybridflyene skal bringe de nye, velstående verdensborgerne til høye fjell, stilige operaer og dype daler.

Søket er beskrivende for hvordan reiseliv ofte blir behandlet både på nasjonalt og lokalt nivå. Selv i noen av landets mest populære reiselivskommuner, som i Lofoten, har ikke bevisstheten omkring reiseliv vært spesielt høy blant lokalpolitikerne. Det har jo «alltid vært» fiskeri som er den «ordentlige» næringen. Reiselivsnæringen har – og sliter fortsatt – svært mange steder med å bli tatt på alvor, selv om bevisstheten definitivt har økt og det er blitt flere proffe reiselivskommuner rundt i landet de siste årene.

Disse kommunene har klart definert seg som dette, og behandler næringen som det den er: En næring som griper dypt inn, både på godt og vondt, i både natur, samfunnsliv, infrastruktur og lommebøker. Og ikke minst klarer å se de formidable mulighetene for inntjening som ligger her, om man bestemmer seg for å løfte i flokk. For reiselivsvirksomhet både gir til – og tar fra – felleskassa. Dette siste er kommet som et sjokk på mange kommuner som har følt det økende turistinnrykket de siste årene. Siden «reiseliv» er en evig nomade som lever et globetrotterliv i de fleste mulige departementer og lokale politiske komiteer, er det ofte vanskelig å få «reiseliv» høyere opp på agendaen og en samlet forståelse av næringens behov. Også nå før valget. Derfor må næringen selv også gjøre mer som politikerne: Rope høyere og forlange å bli tatt seriøst.

NHO reiseliv har gått gjennom partienes programmer for å se hva de ulike partiene faktisk mener om reiseliv. Her er noen aktuelle punkter:

Bærekraftig reiseliv: Alle partiene har tro på og vil styrke norsk reiseliv. Arbeiderpartiet, Venstre, SV, KrF og MDG understreker at utviklingen må være bærekraftig. MDG ønsker at det lages og gjennomføres en egen handlingsplan for bærekraftig turisme i Norge, og vil øke markedsføringen i det skandinaviske markedet.

Flypassasjeravgiften: Frp og Høyre vil fjerne den, og Høyre vil erstatte den med en avgift som har klar miljøeffekt. MDG vil øke avgiftene på forurensende flyreiser og fossilbiler, samt fjerne merverdiavgiften på kollektivreiser.

Taxfreeordningen: KrF og Venstre vil at Vinmonopolet skal overta tax-freesalget av alkohol, og reversere ordningen med at tobakkskvoten kan byttes med alkohol.

Turistskatt/fellesgodefinansiering: Venstre og SV sier at de vil vurdere innføring av en form for turistskatt. Venstre ønsker også større offentlige bidrag til fellesgodefinansiering i verdensarvområder. KrF sier de vil «vurdere finansieringsformer som ivaretar utviklings- og fellesutgifter for reiselivsnæringen».

Delingsøkonomi: De fleste partiene vil tilrettelegge for nye tjenester innen delingsøkonomien, og sørge for at de skattlegges på en rettferdig og enkel måte.

Serveringsmoms: Frp vil ha et lavere avgiftsnivå på blant annet alkohol og mat, og sette ned serveringsmomsen fra 25 prosent til 15 prosent, samt liberalisere åpningstider og en rekke andre restriksjoner i handelsnæringen. Venstre ønsker også å redusere moms på servering.

Motorferdsel i utmark: Frp vil liberalisere helårs motorferdsel i visse områder i utmark.

Cruisetrafikk: Ap vil redusere lokal forurensning gjennom tilrettelegging av landstrøm for cruisebåter.

Tilrettelegging for funksjonshemmede: KrF understreker viktigheten av å tilrettelegge for funksjonshemmede på reisemål.

Ny godkjenningsordning: Ap vil innføre en nasjonal godkjenningsordning for lokal- og regionguider, fjellførere og turledere. SV vil også ha sertifiseringskrav for naturguider.

Markedsføring: Ap og Høyre ønsker fortsatt trykk på Innovasjon Norges «Merkevaren Norge»-strategi. SV vil styrke og desentralisere Innovasjon Norge. FRp, Ap og KrF vil ha ny og mer effektiv struktur på destinasjonsselskaper.

Turistfiske: SV vil ha en sterkere forvaltning og regulering av turistfiske.


Nye meninger Meninger

Se også

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!