Moss

Venstre vil endre flypassasjeravgiften

I dag legger Venstre frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. De foreslår blant annet en endring av flypassasjeravgiften. – Den må harmonisere med hvor mye CO2 man slipper ut, sier Finn-Erik Blakstad.

I forslaget fra Venstre kommer det frem at de ber om en utredning om hvordan avgiften kan endres:

"Stortinget ber regjeringen endre flypassasjeravgiften til en avgift basert på reiselengde etter modellav den britiske Air Passenger Duty, og komme tilbake til Stortinget med forslag i forbindelse med RNB 2018".

Dette innebærer at man betaler avgift etter reiselengde.

– Modellen fungerer slik at i stedet for at det er en flat avgift på 80 kroner per flybillett, slik den er i dag, er det heller differensiert opp etter hvor langt man flyr. Det skal være en sammenheng mellom hvor mye utslipp en flyreise gir og hvor mye man betaler for det, sier varaordfører i Rygge, Finn-Erik Blakstad (V).

– Den flate avgiften slår hardt ut for korte innenriksflighter, mens man kan reise jorda rundt med samme avgift.

– Kommer dette til å få gjennomslag hos samarbeidspartiene deres?

– Den burde det. Nå har jo i og for seg både Høyre og Frp sagt at de ønsker å gjøre noe med avgiften, så det var overraskende da budsjettet med en økning kom. Og nå er det vel ordentlig slått fast at det ikke var Venstre som ønsket denne avgiften, vi ønsker avgifter hvor man betaler jo mer man forurenser.

Gjør det lettere for Moss Lufthavn Rygge

Blakstad har troen på at dersom Venstre får gjennomslag for forslaget sitt, vil det bety mye for mulighetene for å gjenåpne Moss Lufthavn Rygge.

– Vi hadde et møte med Jotunfjell og Trine Skei Grande, og eierne var helt tydelige på at en harmonisering av avgiftsnivået er viktig for dem, ikke nødvendigvis å fjerne hele avgiften. Det er ikke noen tvil om at det vil være en betydelig fordel for driften å gjøre det Venstre foreslår her, sier Blakstad videre.

– Men hvordan harmonerer gjenåpning av flyplass med Venstre som miljøparti?

– Vi er sikre på at vi kommer til å fly i alle tider fremover, men vi må gjøre flyving mer miljøvennlig. Vi må stimulere markedet slik at man flyr med mindre og mindre CO2-utslipp. Fjerne avgiften for dem som bruker 25 prosent biodrivstoff, jobbe mot elektriske fly... Ja, gjøre luftfarten ren.

Mer fra Dagsavisen