Nyheter

Vil gjenreise Moss lufthavn Rygge

Trine Skei Grande og Venstre fikk mye av skylden for at Moss lufthavn Rygge ble nedlagt. Nå vil hun bygge opp flyplassen igjen.

– Vi tror vi kan få Rygge opp og gå igjen, sa Venstre-leder Grande da hun besøkte flyplassen i går.

For å gjøre det er Venstre villige til å endre dagens flypassasjeravgift.

– Vi bør se på hvordan andre europeiske land gjør det, for å se hvilken modell vi kan ha her, sier hun.

Måtte ha livvakter

I etterkant av at flypassasjeravgiften ble innført og det ble kjent at Moss lufthavn Rygge måtte nedlegges, fikk Grande gjennomgå, særlig i sosiale medier. Hun mottok blant annet flere drapstrusler.

– Jeg måtte i perioder ha livvakter på grunn av denne saken, sier hun.

Hun mener alle som legger skylden over på henne og hennes parti for at Moss lufthavn Rygge (MLR) ble nedlagt tar feil.

– Grunnen til at flyplassen ble lagt ned var Ryanair, ikke Venstre, sier hun.

Hun sier videre at avgiften «ikke var Venstre sin», men står for at de var med på å få den innført.

– Jeg synes det er viktig å stå for hva vi har vært med på, sier hun.

Føler et visst ansvar

Som kjent er det anslått at rundt 1000 personer mistet jobben som følge av flyplassnedleggelsen i Rygge. Halvparten var indirekte knyttet til flyplassdriften.

– Jeg synes det er forferdelig trist at folk mistet jobben sin. Jeg er oppriktig lei meg for det, men jeg vil ikke bøye meg i støvet for et selskap som driver utpressingspolitikk, sier hun og sikter til Ryanair.

– Jeg tror heller på selskaper som bidrar til fellesskapet, legger hun til.

– Føler du noe ansvar for at MLR ble nedlagt?

– Jeg føler ansvar for alle arbeidsplasser, svarer hun.

Avhengige av Ryanair

Hans Kristian Melbye, daglig leder i Jotunfjell Partners, som nå har overtatt RSL, forteller at de er avhengige av forutsigbare rammebetingelser.

De er positive til at flypassasjeravgiften endres, men vil aller helst at den fjernes helt.

– Vi ser ikke noe resultat der vi kommer til å få til nok avtaler med flyselskaper med dagens avgift, sier han.

Det inkluderer Ryanair – med eller uten basefly.

– Vi kan vanskelig se for oss at vi skal klare å åpne flyplassen uten Ryanair, sier han.

På spørsmål til Grande om hun ville godtatt at Ryanair kom tilbake på Rygge, dersom det betydde at flyplassen klarer å gjenåpne og flere av arbeidsplassene kommer tilbake, svarer hun følgende:

– Ja, så lenge de forholder seg til norske lover og regelverk.

Mer fra Dagsavisen