Annonse
SENTRUMSUTVIKLING: Bystyrerepresentant Sindre Mork (V) i Moss er opptatt av sentrumsutvikling, og mener trafikkregulering er en nøkkel til å lykkes.

– Vil gi økt handel

Da partifellen i Fredrikstad snakket høyt om å stenge Storgata for trafikk, tente Sindre Mork (V) straks på ideen på vegne av sin egen by, Moss.

Annonse
Lokale nyheter

– Mer regulert biltrafikk i sentrum vil skape økt trivsel – og økt handel, mener bystyrerepresentant for Venstre i Moss, Sindre Mork til Dagsavisen Østfold.

– Hæ?, sier nok folk da. Økt handel? Ja, for det er ikke snakk om å hindre folk i å bruke bil til byen, men om å regulere det slik at en større del av sentrum blir trivelig å oppholde seg i, og faktisk også gjøre det enklere og mer effektivt å bruke bil til byen utdyper Mork.

– Men det siste der må du også utdype, for det høres ut som en Venstre-politiker som prøver å legge lokk på hva hensikten med et miljøtiltak egentlig er?

– Mine tanker for tiltak vil selvsagt gi miljøeffekt, men hensikten er å gjøre det helhetlige transportbildet mer effektivt og tilrettelagt for gående, syklende og bilister og ikke minst øke sentrums attraktivitet, svarer Mork.

Budsjettforslag

Tirsdag lanserte partifelle Trond Svandal i Fredrikstad ambisjoner om å gjøre Storgata bilfri, innføre «shared space»-gater og gjøre sentrum triveligere innenfor en ringvei. KrF og MDG i Plankebyen står sammen med Venstre om det Oslo-inspirerte forslaget, som er en del av deres alternative kommunebudsjett.

Mork responderte ved å dele Dagsavisens sak på Facebook med følgende påheng: «Interessant å titte nærmere på i Moss også?». Men tankene har han hatt også tidligere. Lignende forslag har også kommet i Moss for noen år siden.

Ringvei og faste p-plasser

– En slags ringvei eller kjøregater som leder inn til faste parkeringsområder i sentrum, og enveiskjøring der det passer, vil gjøre bilkjøring i sentrum mer effektivt og samtidig gi en miljøeffekt. Og det vil gjøre at handelsområdene utvides og blir hyggeligere å oppholde seg i. Det er jo bare å se tilbake til da gågatene ble innført, for å se at dette fungerer, slutter Mork.

Annonse