Nyheter

Slik unngås trafikkaos - forslag til ny riksvei 19

DEBATT: Her er fire veteranplanarkitekters forslag til løsning for hovedveien gjennom Moss.

KRONIKK: Nils Ellefsen, Jan Jansen, Ole Rømer Sandberg, Harald Stenerud - veteranplanarkitekter

Jernbanetraseen gjennom byen anses som fastlagt. Det gjelder nå å finne en trasé for riksvei 19 fra ferjeleiet, i tunnel ut av byen slik den godkjente KVU-en er basert på. Trasévalget bør være bestemt når arbeidet med jernbanesporet igangsettes, slik at krysningspunktet kan forberedes og ikke kommer som et uavklart problem når jernbanesporet bygges og arbeidet med riksvei 19 skal starte. Bane Nor har allerede kommet langt i sitt prosjekteringsarbeid, og det haster å få avklart krysningspunktet. Hvis ikke arbeidet koordineres slik Bane Nor lovet for få år tilbake, vil ferjetrafikken komme til å kvele byen i enda flere år framover. Vårt forslag baserer seg på to hovedknutepunkter; der trafikken fra Jeløy møter gatenettet på bysiden og der trafikken fra ferjeleiet, havna og Jeløy samles og ledes ut av byen.

Det første knutepunktet utformes som en stor plass mellom Kanalen og skråningen ned fra Thorneløkka, der Blinken ligger. Rådhusbrua er borte og plassen åpnet. Den vil ha et svakt fall fra Kanalbrua og ned mot det som i dag er nordre jernbaneovergang. Her anlegges et trafikksystem der trafikk fra Jeløy ledes inn i sentrum via Storgata og Jernbanegata. Til plassen knyttes også en ny vei sørover på dagens jernbaneområde, som fører trafikk fra Jeløy mot rv 19. Plassen planlegges og opparbeides parkmessig, med hensiktsmessige gang- og sykkeltraseer. Den utformes med vekt på å bygge opp under aksen mellom Helgerødgata og Thorneløkka. Dette motivet forsterkes ved at det bygges et trappeanlegg fra Thorneløkka og ned til nivået fra Blinken (tegning 1).

Det andre knutepunktet, nederst i nye Værlegata mot Værlebukta, bygges i to plan. Det øverste nivå utgjør det foreslåtte Fjordtorget ved ny stasjon, og forbeholdes myke trafikanter og kollektivtrafikk. Veiene fra knutepunktet ved Kanalen, som vil ta trafikken fra Jeløy ut av byen, trafikken fra ferja og trafikken fra havna, ledes ned til rundkjøring på et underliggende plan. Derfra ledes trafikken i kulvert under jernbanesporet til tunnel under Høyenhald/ Skarmyra, som tilknyttes innfartsveien mellom Flemmingskrysset og brua over Mosseelva. Denne trasé vil krysse under togsporets høyeste punkt, hvor det trolig er kortere vei inn til fast masse (fjell) enn lenger nord. Fra knutepunktet fram til faste masser under Høyenhald vil veien bygges i et område som allerede vil være anleggsområde i forbindelse med jernbaneutbyggingen. Forslaget vil derfor ikke medføre nytt behov for riving av eksisterende bebyggelse (tegning 2).

Alternativt kan trafikken fra Jeløy, havn og ferje føres videre sørover langs jernbanesporet ut til krysning ved Klevberget, og legges i tunnel derfra ut til Årvold og videre til E6. Slik løsning kan gi fleksibilitet for ulik framtidig bruk av havneområdet. Fjell i dagen gir sikrere grunnforhold og anleggsdriften vil være uavhengig av øvrig trafikkmønster. Tilsvarende løsning ble lagt til grunn for Samordnet reguleringsplan for jernbane, vei og havn, godkjent av Moss kommune i 1999, men ble lagt i skuffen da veimyndighetene mente forslaget ikke hadde tilstrekkelig trafikkunderlag. Det er neppe situasjonen i dag.

Statens vegvesen har hittil basert forslaget til løsning på å lede ferjetrafikken til Blinken, knytte den sammen med Jeløy-trafikken og lede den til innfartsveien/E6 i tunnel derfra. Tunnelinnslag ved Blinken vil medføre forslumming av et viktig sentralt område, som utgjør byens viktigste kontakt med kanalen og Jeløy. Tunnelen vil innebære store utsjaktninger i Kransen-traséen helt opp til Kjellerødgården gjennom et område der grunnforholdene etter all sannsynlighet består av løsmasser som vil kreve en lang kulvertløsning og riving av bebyggelse langs traseen. Forslaget fra veivesenet vil kreve at det legges ny vei, tilsvarende dagens Østre Kanalgate, for ferje- og havnetrafikken tvers gjennom Værlesanden fram til et kryss foran tunnelen ved Blinken, som både på grunn av avvikling av de to store trafikkstrømmene og mulig veigeometri vil vanskeliggjøre tilknytning til sentrumsgatene. Sett fra en lokal synsvinkel må det være helt galt å trekke ferjetrafikken inn i byen (Blinken) for derfra å lede den ut til E6. Målet må være å få ferjetrafikken raskest mulig ut av byen. Veivesenet argumenterer med at deres løsning vil være til nytte for byen også den dagen ferja er borte. Denne argumentasjonen gjelder også i høyeste grad for forslaget som presenteres her, og som går ut på å enkelt lede Jeløy-trafikk ut av byen i tunnel og bevare dagens gatenett for lokaltrafikk. Forslaget gir også følgende fordeler: Avstanden til fjell er sannsynligvis kortere og grunnforholdene derfor sikrere. Forslaget vil gripe langt mindre inn i dagens trafikkmønster enn veivesenets. Det blir et vesentlig punkt i gjennomføringsfasen. Forslaget tar ikke stilling til ferjeleiets plassering, men viser at trafikken kan løses selv om dagens plassering opprettholdes. Det kan imidlertid ikke være tvil om at en flytting til Gernerbrygga, på dagens havneområde vis-a-vis steinullfabrikken, vil gi helt andre muligheter for bruk av områdene mot kanalen, som i dag benyttes til oppmarsjområde for biler til ferja, trafikken fra ferja og av selve Værlebrygga.

Jernbaneframdriften gjør det presserende å finne en god løsning på riksveiens kryssing av jernbanen. Det vil være en skandale om kryssingen ikke kan samordnes, og tragedie for byen om toget går og veimyndighetene står igjen med en dyr og dårlig løsning, som også kan resultere i at dagens kvelende rv19 opprettholdes i lang tid framover.

Mer fra Dagsavisen