Nyheter

Nektes utslipp i Molbekktjernet

Bane NOR får lov til å slippe ut anleggsvann til Mossesundet og Verlebukta, men ikke Molbekktjernet.

Bilde 1 av 2

Det har Fylkesmannen i Østfold nå bestemt.

Som Dagsavisen Østfold tidligere har skrevet, søkte Bane NOR om en utslippstillatelse til alle disse stedene i forbindelse med den planlagte jernbaneutbyggingen.

De ba blant annet om tillatelse til å slippe ut såkalt overvann i Molbekktjernet. Med overvann menes nedbør og smeltevann som samler seg på anleggsområdene. Bane NOR skrev i sin søknad at vannet kunne inneholde steinpartikler og sprengstoffrester.

– Det skal ikke være utslipp til Molbekktjern, slår Fylkesmannen fast i sitt svar som ble kjent onsdag.

Må ha forebyggende tiltak

De har også stilt vilkår om at eventuelle utslipp fra arbeidet overvåkes, for å sikre at sikre at nødvendige tiltak iverksettes ved behov.

– For å sikre at anleggsarbeidene ikke vil påvirke vannforekomsten negativt må Bane NOR gjennomføre effektivt forebyggende tiltak for å hindre eventuelle utslipp til denne, skriver de videre i sitt svar til Bane NOR.

Tjernet i Mosseskogen er blant annet et yndet oppholdssted for den sterkt truede arten edelkreps og den kritisk truede og totalfredede arten ål.

Strenge krav til utslipp

Bane NOR fikk derimot dispensasjon til å slippe ut anleggsvann i Mossesundet. En forutsetning er at det skjer som dykket utslipp under sommermånedene.

Fylkesmannen har også skjerpet grensen for turbiditet og utslipp av olje her, sammenlignet med hva Bane NOR opprinnelig søkte om.

– Bane NOR må utføre anleggsarbeidet slik at forurensende stoffer og avrenning fra riggområdene skal være et minimum. Det er i tillegg stilt krav om måleprogram og overvåkingsprogram, og det må foreligge rutiner som gir mulighet for rask respons hvis utslippsgrensene ikke overholdes, konkluderer Fylkesmannen.

Miljøgifter i Værlebukta

Når det gjelder utslippene til Værlebukta er det snakk om renset anleggsvann fra byggegroper, som i hovedsak vil ha et høyt innhold av uoppløst materiale. Det kan også inneholde olje og miljøgifter.

Også her er utslippsgrensene skjerpet inn av Fylkesmannen.

– Det er presisert at Bane NOR er ansvarlig for å påse at måleprogrammet er tilstrekkelig for å kunne avdekke eventuell uakseptabel forurensning. Videre er det krav om at Bane NOR gjennomfører risikovurdering og utarbeider en beredskapsplan som sikrer iverksettelse av avbøtende tiltak ved uønskede hendelser.

Alle utslippstillatelse Fylkesmannenen nå har gitt gjelder kun det forberedende arbeidet med jernbanen. Søknad om tillatelse under anleggsfasen for hovedarbeidene vil komme på et senere tidspunkt.

Mer fra Dagsavisen