Annonse
Håkon Borch, MDG Østfolds 1.-kandidat til Stortinget, mener bruken av fossilt drivstoff må straffes hardere.

– Må innse at tiden for å ta dagsturer til London for å shoppe er forbi

Håkon Borch (MDG) mener Venstre ikke kan kalle seg et miljøparti, så lenge de vil gjenåpne Moss lufthavn Rygge (MLR).

Annonse
Lokale nyheter

Som Dagsavisen Østfold skrev i forrige uke, ønsker Venstre-leder Trine Skei Grande at Moss lufthavn Rygge gjenoppstår. For å få til det er de villige til å endre på dagens flypassasjeravgift.

Håkon Borch, Miljøpartiet de Grønnes 1.-kandidat til Stortinget fra Østfold, er ikke imponert over Venstres frieri til nye Rygge Sivile Lufthavn (RSL).

– Dette er ren valgflesk, sier han.

Kaller Venstre useriøse

Han stusser ekstra mye over at det er Venstre som står bak utsagnet.

– Ved å ønske en gjenåpning av flyplassen, blir de useriøse som miljøparti, sier MDGs toppkandidat.

Mossingen mener nemlig at dersom Norge skal ta klimaavtalen på alvor, må landet redusere bruken av fossilt drivstoff. Det skjer ikke med flyplassdrift på Rygge, i hvert fall med dagens teknologi, forteller han.

– Man må innse at tida for å ta dagsturer til London for å shoppe er forbi. Det er en galskap som vi ikke kan fortsette med. Det må i så fall store teknologiske fremskritt til først, sier han.

Han tenker da blant annet på fly som drives av elektrisitet. Det er derimot en teknologi som ligger langt fram i tid. Før det eventuelt blir en virkelighet, har Borch heller tro på togkonseptet Hyperloop.

– Vi vil ha en utredning av Hyperloop mellom Oslo og København, sier han.

Venstre: – Miljøvennlig å bevare MLR

Finn Erik Blakstad, Venstres 1.-kandidat til Stortinget, avviser at deres besøk på MLR var ren valgflesk, slik Borch hevder.

– Dette er noe vi har jobbet med lenge. Vi gjorde et vedtak allerede på landsmøtet vårt i mars 2016, om at vi heller vil ha vekst på Torp og Rygge fremfor Gardermoen. I juli i fjor gikk Venstres ledelse ut og sa at den miljøsaken er like viktig for partiet som et oljefritt Lofoten, sier Blakstad.

Han ønsker seg sivil flyplassdrift på Rygge, selv om det ikke er i form av en tredje rullebane til Gardermoen, men er uenig med MDG-Borch om at det gjør Venstre til et useriøst klimaparti.

– Vi mener det er svært dårlig miljø- og samferdselspolitikk å ikke utnytte eksisterende infrastruktur. Rygge er den mest miljøvennlige flyplassen i Norge. De fleste som flyr fra Gardermoen bor sør for Oslo. I tillegg flyr de sørover. Ved å utnytte eksisterende infrastruktur på Rygge, fremfor å bygge en ny rullebane på Gardermoen, vil det både flys mindre fra Gardermoen og føre til mindre biltrafikk til flyplassen, argumenterer han.

Vil ha høyere avgifter på fossilt drivstoff

MDG vil, i likhet med Venstre, at man utnytter kapasiteten på Rygge i stedet for å bygge ut en tredje rullebane på Gardermoen. Borch mener derimot Venstre burde tenkt litt mer i retning av det MDG vil når det i kommer til avgifter også.

– Vi må innføre høyere fossile avgifter, slik at landets flyplassdrift blir tilpasset deretter. Vi er nødt til å straffe bruken av fossil drivstoff, sier han.

Han kaller dagens flypassasjeravgift «upresis, men nødvendig».

– Det beste hadde vært å legge avgiften direkte over på fossilt drivstoff. I dag betaler flyselskaper bare fem-seks kroner literen i avgifter. Det er galskap. Å øke avgiften ville vært en driver for et teknologiskifte, mener han.

– Kan det ikke også føre til flere flyplassnedleggelser?

– Jo, men det ville i så fall vært et resultat av at man ikke realitetsorienterer seg til virkeligheten vi står ovenfor. Det er så lite vi kan slippe ut før 2040, for å klare klimamålene våre. Konsekvensen av å ikke klare dem vil være enorme, svarer MDG-politikeren.

– Ønsker MDG at det er sivil flyplassdrift på Rygge?

– Vi kan godt ha flytrafikk på Rygge, men i så fall må de kunne leve med en avgift som kan bære de utslippene det vil medbringe. Vi har ikke den teknologien i dag som gjør at vi kan fly dagsturer til London. Personlig synes jeg ikke at man skal basere en flyplassdrift på det konseptet. Derfor blir det å invitere Ryanair tilbake for dumt, svarer han.

Blakstad sier de ikke deler MDGs tanker om å øke avgiften på fossilt drivstoff.

– Det er forskjellen på MDG og Venstre. Vi er mer glade i gulrot enn pisk.

Annonse