Nyheter

Kan spare nok til Halden-bane i 2024

Den alternative jernbaneutredningen er klar. Her er Bedre Byutvikling Moss sitt åpne brev til viktige aktører for Inter City-bane gjennom Østfold.

Bilde 1 av 2

LESERBREV: Jonathan Parker, Bedre Byutvikling Moss

Bedre Byutviking Moss (BBM) har som hovedmål å sikre at lokalsamfunnet får en økonomisk og samfunnsnyttig løsning på IC-banen og riksvei 19 så fort som mulig. Norsk Banes alternative utredning er nå kvalitetssikret og ferdigstilt. Rapporten er på 62 sider og kan leses på Norsk Banes nettsted. Rapporten gir lite rom for tvil. Det kan spares ca. 3,5 mrd. 2017-kroner ved å velge Norsk Banes alternativ. I tillegg listes opp mange positive grunner til å velge denne løsningen. Viktigst av disse er at det tilrettelegges for godkjent riksvei 19 med besparelse i størrelsesorden 2,5 mrd. 2017-kroner. Besparelsene for Østfolds samferdselsbudsjett blir i så fall 6 mrd. 2017-kroner. Det kan være nok til å fullføre IC til Halden innen 2024!

Moss og Rygge risikerer anklager for en egoistisk og hodeløs satsing på en dyr og dårlig IC-bane på bekostning av resten av fylket. Kommunestyrerepresentanter og administrasjon hevder de ble pålagt denne løsningen av Bane Nor. Dette er i strid med skriftlig uttalelse vi har mottatt fra Jernbanedirektoratet og samferdselsdepartementet. Som planmyndighet er det kun Rygge og Moss kommuner samt Stortinget som kan kvalitetssikre løsningen. Dersom dette overlates til Stortinget kan tiltaket bli vraket på grunn av uforsvarlig høye kostnader, dårlig måloppnåelse og manglende koordinering i forhold til godkjent riksvei 19. Moss og Rygge kommuner kan risikere å bli tapere når IC føres videre til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. Uten et offentlig utredet alternativ tvinges Stortinget til å utsette saken. Ved at Norsk Banes alternativ tas med i kvalitetssikringen kan det forankres fort som alternativ.

Noen håper at Stortinget og regjeringen vil vektlegge byutviklingsgevinsten med en stasjonsplassering ved sjøsiden i Moss. BBM har skaffet en mulighetsstudie, som viser at en stasjon ved Myra gir større og raskere gevinster med mindre risiko. Samtidig beholder Bane Nor og lokalsamfunnet verdifulle tomteressurser på Sjøsiden. Verken ferjeleie eller havn må flyttes.

Følgende momenter er særdeles viktig for spørsmålet om byutvikling:

I stedet for et risikofylt byutviklingsprosjekt, med mange usikkerhetsfaktorer, kan området rundt Myra knutepunktutvikles i løpet av kort tid. Dette fordi kommunen eier mesteparten av området. Resten er fordelt på tre underutnyttede næringseiendommer. Usikkerheten rundt geotekniske forhold på havneområdet, trasé for riksvei 19 og behov for flytting av ferjeterminal og havna, vil hindre rask utvikling av Sjøsiden. Disse problemene finnes ikke på Myra. Samtidig vil stasjonsplassering på Myra fremme byutviklingen som allerede pågår i sentrum, på Verket, Sjøsiden og nordre bydel. Kommunen vil beholde eiendommene i Sjøsiden til nåværende bruk og byutvikling. Havna får et ferdiglagt og funksjonelt godsspor og økt areal – uten utfylling eller riving av dagens lagerbygg.

Norsk Bane har avsatt 215 millioner kroner til innløsing av bygninger og 86 millioner til grunnerverv for stasjon på Myra (se rapportens side 49). Dersom området vest for stasjonen utvikles som vist i mulighetsstudien, blir kommunens andel av innløsingsinntektene mer enn 50 prosent. Det er lagt inn 250 millioner til stasjonsbygning og erstatning av parkeringsplasser på Myra, med parkeringshus under Bjerget. Ytterligere ledig parkeringshus-kapasitet kan bilister fra Jeløy og Mosseskogen finne ved Kongens gate uten å belaste riksvei 19. Det betyr at de kommunale arealene kan inngå uavkortet i utbyggingsspleiselaget sammen med Rom eiendom. Slik kan det bygges minst 80.000 kvadratmeter boareal på byens sjøsiden mot Vansjø, med sentrumsnær og vakker beliggenhet, tilgjengelig for både bil, tog, buss, sykkel og gående.

Vi har bidratt med to innspill til transport- og kommunikasjonskomiteens høringsrunde, som avsluttes i dag. Naturvernforbundet og Norsk Bane hadde også innspill om samme sak. I vår konklusjon står det at vi ber Stortinget om å pålegge Bane Nor å stoppe sitt arbeid i Moss inntil kvalitetssikringsrapporten KS2 foreligger. Den alternative utredningen som nå foreligger fra Norsk Bane bør inngå som del av kvalitetssikringen.

Vi er i samtale med mange aktører både lokalt, på fylkesnivå og nasjonalt om dette. Med deres hjelp kan den beste og billigste løsningen legges til grunn for utbyggingen uten forsinkelse for dobbeltsporet eller riksvei 19 gjennom Moss. Besparelsen kommer til fordel for IC-utbyggingen videre gjennom Østfold. Statsråden trenger deres bekreftelse på at Norsk Banes rapport må inngå som del av KS2-rapporten, som Stortinget har forlangt.

Norsk Bane kommer til Moss 15. november som deltaker i et dagsseminar om samferdsel i MDG-regi. Still gjerne opp der eller si fra til oss hvis det er ønskelig med en egen presentasjon av Norsk Banes utredning og/eller mulighetsstudien for stasjonen på Myra.

Mer fra Dagsavisen