Nyheter

Fjordkryssing har blitt nedprioritert

For over ett år siden fikk Statens vegvesen i oppdrag å utrede videre en veiforbindelse mellom Moss og Horten. Arbeidet har fortsatt ikke startet opp.

Det var i mai 2016 at Samferdselsdepartementet bestilte en tilleggsutredning til konseptvalgutredningen (KVU) om kryssing av Oslofjorden. Den skulle både se nærmere på dagens Oslofjordtunnel og en eventuell ny veiforbindelse mellom Moss og Horten.

Målet var at tilleggsutredningen skulle være klar i løpet av 2016.

Den delen av utredningen som omhandler Oslofjordtunnelen ble gjort ferdig i november. Arbeidet med å se på forbindelsen Moss-Horten har derimot ligget på vent hos Statens vegvesen frem til nå.

Skylder på departementet

Turid Stubø Johnsen, avdelingsdirektør for strategi-, veg og transportavdelingen til Statens vegvesen region øst, forklarer at oppdraget de ble gitt av Samferdselsdepartementet trenger en nærmere konkretisering før arbeidet kan starte opp.

– Det var nødvendig å definere dette oppdraget noe nærmere. Før vi drar i gang med en større utredning trenger vi en avklaring fra departementet på hva den eksplisitt skal inneholde og gi svar på, sier hun.

Ventet i over ett år

Derfor sendte vegvesenet et brev til departementet den 24. april i år, hvor de kom med forslag til hva de mener en slik tilleggsutredning bør inneholde. De avventer tilbakemelding fra departementet før de starter opp mer utredningsarbeid knyttet til forbindelsen Moss-Horten.

– Hvorfor ba ikke vegvesenet om en avklaring på dette før april i år, omtrent ett år etter at dere fikk oppdraget?

– Vi har i første omgang prioritert å få gjennomført en tilleggsutredning som omhandler Oslofjordtunnelen. Det var mer presserende å få avklart, svarer Johnsen.

– Den delen av arbeidet ble ferdig i november i fjor. Hva har dere gjort siden?

– Andre ting har hatt høyere prioritet. Vi har blant annet jobbet med Nasjonal Transportplan (NTP) og handlingsprogram i den forbindelse, svarer hun.

Tar trolig ett år å utrede

Da vi snakket med Vegdirektoratet i desember, anslo Gyda Grendstad, avdelingsdirektør for planlegging og grunnerverv, at det fort ville ta et halvt års tid å få utredningen klar – fra det tidspunktet arbeidet starter opp. Nå tyder det heller på at arbeidet i beste fall vil være ferdig sommeren 2018.

– Det vil avhenge av hvor omfattende utredningen skal være. Med utgangspunkt i de oppgavene vi har foreslått at den skal inneholde, har vi anslått at arbeidet skal kunne gjennomføres på ett år. Det vil også avhenge av ressurstilgang både internt og hos aktuelle konsulenter, sier Johnsen.

Statssekretær Tom Cato Karlsen sier følgende om forsinkelsen av tilleggsutredningen:

– Det var behov for å få avklart rammene for kryssing av Oslofjorden i riksvei 23-traséen. Den avklaringen gjør Stortinget i sin behandling av NTP og departementet vil deretter jobbe videre med forslaget til utredning av en mulig kryssing av fjorden mellom Moss og Horten.

Mer fra Dagsavisen