Kultur

Vil ha flere snømenn til Oslo

I dag starter innspillingen av «Snømannen» i Oslo. Kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) vil etablere eget filmfond og filmsenter for hovedstaden.

Bilde 1 av 2

– Det er ofte sånn i kulturpolitikken at man tenker at Oslo er der makta er, og det ordner seg der uansett. Men noen ganger er det nesten vanskeligere for filmskapere i Oslo, sier Rina Mariann Hansen (Ap), kulturbyråd i Oslo kommune.

I dag er hun i Tromsø for å fortelle filmbransjen på Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) om hvilke planer hun har for Oslo som filmby. Og Hansen har nyheter om innholdet i den kommende Oslo-filmmeldingen i kofferten:

  • Oslo kommune vil bli del av Viken filmsenter.
  • Oslo skal også få sitt eget filmfond.

LES OGSÅ: Han blir Harry Hole

Stjerner i byen

Og timingen kunne knapt vært bedre: I dag starter opptakene til filmatiseringen av Jo Nesbøs «Snømannen», og opptakene skjer i Oslo. Etter at kommunen la 1,5 millioner kroner på bordet, og staten ga en garanti om refusjon av en firedel av kostnader filmproduksjonen har i Norge, vant Oslo over Stockholm som opptakssted. Hansen mener de 1,5 millionene fra kommunen var viktig for å lokke Universal studios og Working Titles filmproduksjon til hovedstaden.

– Om vi kan gjøre dette hver gang Universal kommer? Jeg tenker hver gang det kommer en storfilm til oss så kan vi det. Med «Snømannen» viser vi at kommunen kan gjøre ganske mye for filmproduksjoner som vil hit. Det vil vi komme nærmere tilbake til i filmmeldingen, men det handler blant annet om hvordan vi kan tilrettelegge ved å koordinere ulike kommunale tjenester, gi eksempler på locations, stenging av gater, og alt annet smått som man ikke tenker at er en del av en filmproduksjon. Kommunen er tross alt vant til å legge til rette for store idrettsarrangementer, og dette kan vi også gjøre for film. I Stockholm har de et eget kommunalt kontor som legger til rette for filminnspillinger, sier Hansen.

LES OGSÅ: Frykter eksport av norsk filmstøtte

Filmfond

I slutten av februar skal Hansen legge fram Oslo kommunes filmmelding, og i budsjettet for 2016 er det satt av tre millioner kroner til oppfølging av denne i år. De pengene vil byråden bruke på å bli del av Viken filmsenter, som i dag eies av fylkene Buskerud, Akershus, Østfold og Vestfold. Eierfylkene er nå i en prosess med å avklare hvordan de stiller seg til Oslos inntreden.

– Vi ønsker å bli del av Viken fordi vi tror vi raskere vil bli operative hvis vi går inn i et eksisterende senter med struktur og økonomi, sier Hansen.

Det andre leddet i å styrke hovedstaden som filmby er å etablere et eget filmfond. Og akkurat filmfondene skal være tema under TIFFs åpningskonferanse i dag. I stortingsmeldingen om film gikk regjeringen nemlig inn for at dagens seks regionale filmfond, som mottar støtte fra staten, må samle seg til å bli tre fond. Fondene har frist til mars med å komme til enighet før de kan søke om midler fra staten.

– Dette skal vi få snakket om under TIFF, der et av temaene er hvordan filmfondene ser for seg framtida. Vi må se hvordan vi passer inn der, sier Hansen.

Til festivalen kommer også statssekretær i Kulturdepartementet, Bård Folke Fredriksen (H), så kanskje kan Hansen lufte noe av dette med ham.

– Vi ønsker en dialog med staten om hvordan vi kan samarbeide videre nå. Vi må få til et spleiselag mellom oss og private givere, sier Hansen.

LES OGSÅ: Vil hente Harry Hole hjem

Oslo-filmer

Hansen mener disse grepene og de andre tiltakene som kommer i filmmeldingen vil ruste Oslo til å ta en tydeligere rolle som filmhovedstad.

– Den største delen av filmmiljøet i Norge er her. Og jeg hører at filmskapere i Oslo forteller at de rekrutterer folk fra Akershus for å kunne få støtte gjennom Viken filmsenter. Det er litt spesielt, sier hun.

Hansen understreker at selv om hun er opptatt av å få store Hollywood-produksjoner til byen, så er planene om filmsenter og filmfond til for å dyrke byens egne filmskapere.

– Vi må få fram flere gode Oslo-historier og filmer med en tydelig stemme fra byen. «Brødre», for eksempel, har en veldig markant Oslo-stemme. Å få fram disse er i seg selv veldig viktig. De andre filmsentrene og fondene her i landet har vært brukt helt bevisst for å få fram flere stemmer fra regionene. Vi har like interessante og gode historier fra Oslo, sier Hansen.

Mer fra Dagsavisen