Kultur

Vil bremse TV-reklame

Endringene i kringkastingsloven kan gi et altfor høyt reklametrykk på TV, mener Ap og KrF, som vil sette på bremsene.

«Bremsingen» kommer i form av et eget forslag i den nettopp avgitte innstillingen fra familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Innstillingen tar for seg revisjon av kringkastingsloven, som vil innebære en oppmyking og liberalisering av reglene for reklame og sponsing på TV.

Like vilkår

Formålet med endringsforslagene i loven er å gi like konkurransevilkår og å bedre finansieringsmulighetene til norske kringkastere vis-à-vis kringkastere som sender fra andre EØS-land, heter det i innstillingen, som inneholder flere forslag til endringer i kringkastingslovens bestemmelser om reklame og sponsing. Lovverket er «helt utdatert og overmodent for revisjon», som Høyre-medlem i kulturkomiteen, Kårstein Løvaas, formulerte det til Dagsavisen i fjor høst. Da tok han til orde for politisk reklame på lineær TV. Akkurat det har ikke Høyre fått gjennomslag for, stortingsvalget 2017 kommer til å ga sin gang uten politisk reklame. Til gjengjeld åpnes det generelt for mer reklame på TV.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Opphever begrensning

Ifølge den gamle kringkastingsloven kan ikke reklameinnslag samlet overstige 15 prosent av kringkastingens daglige sendetid. Denne begrensingen skal nå oppheves, men forskriften om at reklameinnslag ikke skal utgjøre mer enn 20 prosent per klokketime beholdes. Endringen vil innebære at norske kringkastere kan sende samme mengde reklame som kringkastere i Sverige, Danmark, Finland og Storbritannia.

Delt skjerm

Det åpnes også for at norske kringkastere kan sende reklame på delt skjerm, det vil si at skjermen deles slik at bildeflaten viser reklame og programinnhold samtidig. Reklame på delt skjerm legger til rette for at seerne kan følge TV-sendinger uten reklameavbrudd som dekker hele skjermen. Det er her Ap og KrFs medlemmer i kulturkomiteen kommer med et eget forslag i innstillingen, som skal behandles i stortingssalen neste uke. De håper på å få flertall for at reklame på delt skjerm «kun skal være tillatt i direktesendinger som ikke inneholder avbrudd». Eksempel her kan være lange, direkte sportssendinger, av typen Tour de France. Får du opp reklame på delt skjerm, skal du ikke behøve å få vanlige reklamepauser i tillegg, mener Ap og KrF.

Slipper irritasjon

– En fordel med reklame på delt skjerm, er at seeren da slipper irritasjonen over å bli avbrutt når det er som mest spennende på arenaen, medgir Aps mediepolitiske talsmann Arild Grande.

– Samtidig er vi veldig opptatt av at det samlede reklametrykket på norske TV-seere ikke skal økes. Det mener vi er mulig å få til, selv om Stortinget nå liberaliserer reklamereglene, sier Grande.

Les også: – Regjeringen svikter seerne med mer TV-reklame

Klar regulering

Både Ap og KrF mener at det absolutt kan bli for mye reklame og sponsing på TV.

– Reklame og sponsing har flere negative sider for seerne. Det er viktig at disse ikke ødelegger seeropplevelsen i for stor grad, sier Grande, og understreker at det for Ap og KrF er viktig å opprettholde en klar regulering av bruken av reklame og sponsing i TV-sendinger.

– Svensk og nederlandsk regelverk tillater kun reklame på delt skjerm i direktesendinger som ikke inneholder avbrudd, sier Ap og KrF i en felles uttalelse.

– Denne reguleringen mener vi bedre ivaretar hensynet til seerne og ønsket om ikke å øke reklametrykket i uforholdsmessig grad.

Mer fra Dagsavisen