Kultur

– Vi er midt i en mørketid

Hun er elsket over hele verden for filmer som «Før soloppgang» og «Før solnedgang». Nå snakker Julie Delpy ut om hvordan hun som bare 13-14-åring sa nei til filmroller i bytte for sex.

Bilde 1 av 2

BERLIN (Dagsavisen): – Først når kvinner får like mye makt som menn vil problemene forsvinne. Når en kvinnelig regissør i dag kommer inn i et rom vet alle at hun har mindre makt enn mennene der. At hun får mindre betalt og er mindre respektert, gir henne bare en tiendedel av de mulighetene en mann har i filmbransjen, sier Julie Delpy til Dagsavisen.

Vi møter henne under European Film Awards i Berlin, der hun mottar den gjeve European Achievement In World Cinema Award for sin innsats for europeisk film, som sentral skuespiller, manusforfatter og regissør. Men hun smiler ikke. Hun banner, fråder og skjelver av sinne.

– Jeg er ikke opptatt av fortida, jeg er kun opptatt av nåtiden og filmen min som skulle gått i produksjon nå i januar, sier hun og forteller historien om hvordan en hovedinvestor trakk seg for tre uker siden etter åtte måneders forhandlinger med en amerikansk advokat.

Han skal uavbrutt ha trakassert Delpy og ydmyket europeisk film og kvinnelige filmskapere. Nå risikerer hele filmen, med tittelen «My Zoe» som hun betegner som sin mest personlige noensinne, å ryke etter at advokaten og investorene hun ikke vil navngi angivelig kostet henne rundt 6 millioner norske kroner.

Franske Delpy er datter av to framtredende skuespillere og feminister. Hun har gjort suksess i blant annet Richard Linklaters såkalte «Before»-trilogi «Før soloppgang» (1995), «Før solnedgang» (2004) og «Før midnatt» (2013), filmer hun også skrev manus til. Hun har selv regissert en rekke filmer, blant dem «2 Days In Paris». Hun ser klare forskjeller på hvordan #MeToo-bevegelsen oppfatter skillelinjene i USA og Europa, og mener USA er langt mer sexistisk enn de fleste steder i Europa.

– Trumps Amerika er som å gå tilbake til middelalderen før kvinnefrigjøringen.

Les også: Harvey Weinstein etterforskes for overgrep

Emosjonell

– Noen ganger har du ikke noe annet valg enn å forhandle med folk som tror vi er aper, som ikke vet at vi har storartede finansieringsmodeller i Europa. Hans hovedankepunkt var at siden jeg er kvinne er jeg emosjonell og dermed upålitelig. Han sa det faktisk rett ut til meg, ansikt til ansikt. Og da kan jeg bare forestille meg hva han kalte meg når jeg ikke var til stede. Han ville knuse oss fordi vi er europeere og noen forbaskede kunstnere som han kalte avskyelig. Jeg følte meg spyttet i ansiktet hver eneste dag. Som filmskaper og kvinne er det den mest ubehagelige opplevelsen jeg har hatt. Samtidig som jeg vinner denne prisen, respekten for alt arbeidet jeg har gjort, så får jeg denne knyttneven i trynet. sier Delpy.

Da hun under selve European Film Awards-showet i Berlin mottok æresprisen i Haus Der Berline Festspiele, benyttet hun anledningen til å lodde ut en frokost med seg selv blant de frammøtte i salen for å samle inn penger til filmen. Da hadde en nær samlet europeisk filmelite minuttene i forveien satt nettopp #MeToo-aksjonene på dagsordenen.

– Kan du gå nærmere inn på hva ydmykelsene besto i?

– Det passer inn i Donald Trump-kulturen. Advokaten er en Trump-supporter som åpenbart hater kvinner, som åpenbart er sexistisk og som åpenbart hater Europa og alt europeisk. Til slutt greide han å skremme investorene fra å satse på meg, hevder hun, og legger til at det selvsagt er vanlig innen filmbransjen at folk trekker seg fra prosjekter.

– Men her skjedde det i et råttent spill, hvor du blir behandlet som ei bikkje fordi du er kvinne og du blir stemplet som uegnet på bakgrunn av kjønn.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

En mørketid

– Ser du et håp om at #MeToo-bevegelsen og det som når skjer i Hollywood vil rydde unna slike holdninger?

– Ironien er at jeg ble utsatt for dette midt under den heftigste debatten om sexisme i filmbransjen. Det at de rensker opp et par voldtektsforbrytere er ikke det samme som at de rensker opp i Hollywood. Ravende og mektige sexister som denne advokaten får jobbe i fred. Vi er midt i en mørketid, og jeg håper at en som Weinstein blir sendt i fengsel om han har gjort det han blir beskyldt for, men han er bare toppen av isfjellet. At filmbransjen er i søkelyset er fordi den handler om synlighet. Men dette skjer i alle bransjer, det tar bare lengre tid i for eksempel bilbransjen fordi den ikke er i noens søkelys.

Hun mener det ikke holder å ha større fokus på å gi kvinner flere filmroller for å endre kulturen slik hun beskriver den.

– Slike som meg vil fortsatt gå rundt og være livredd fordi vi vet at det finnes menn med makt som utøver den på en måte som undertrykker kvinnelige filmskapere emosjonelt, seksuelt og finansielt. Det er den sanne sexismen, sier Delpy, som etter mange år i Europa og USA både har hørt historiene og følt dem på kroppen.

– Jeg kjenner flere som har vært utsatt for Harvey Weinstein. En nær venn av meg er en dyktig advokat som jobbet i amerikansk filmbransje i mange år. Hun sa til meg: «Harvey var en horribel påkjenning, men det var ikke han som knakk meg. Det som knuste meg til slutt var den systematiske sexismen», hevder Delpy, og legger til: – De trenger ikke voldta oss for å knekke oss.

– I USA mikses alt sammen til en eneste stor smørje. Menn som voldtar tillegges like stor vekt som de som grafser og de som kommer med kommentarer. Og for å være ærlig blir jeg ikke redd om en skuespiller tar meg på rumpa, det har jeg opplevd mange ganger og jeg gir blanke, men en sexistisk advokat som sitter på makten til å ødelegge, han er jeg redd, han er livsfarlig. Det er ikke Dustin Hoffman fordi han på 1970-tallet kommenterte et par pupper. Men slik er USA i dag, alt blir en del av den samme tendensen. USA må finne sin egen definisjon av hva som er trakassering, men det som er farlig er den mektige sexismen, den som befinner seg under toppen av isfjellet. Og de kvinnene som tør å si fra, de er kun toppen av isfjellet. For de med makt er kvinner skitt, vi er verdens kjøtere.

Les også: Norsk Hollywood-skuespiller står fram som Weinstein-offer

Kvinner ikke bedre

Delpy understreker at hun ikke mener at alle menn er ille, men at det er fåtallets definisjon av trakassering som makt som er problemet.

– Ikke dermed sagt at kvinner behøver å være bedre. Jeg har møtt like mange menn i filmbransjen som har vært korrupte nok til å ligge med kvinner for å få jobb, som jeg har sett kvinner som kaster seg i armene på menn. Men det farlige ved at kvinner er villige til å si ja til sex for å oppnå status, er at de åpner døren for at menn tror dette er normalt. Det er der ofrene skapes. I alle de årene Weinstein hadde makt er jeg sikker på at mange frivillig sa ja til han, det var de som sa nei som ble ofrene. Hvis alle kvinner sa nei, ville vi ikke fått denne kulturen, sier Delpy, som sier hun selv har erfart å miste jobber til fordel for kvinner som sa ja.

– Jeg har mistet roller til mange kvinnelige skuespillerne som har vært villig til å bruke sex for å få jobb. Herregud, som ung skuespiller i Frankrike, jeg var bare 13–14 år da jeg måtte si nei første gang. Som ung skuespiller er det realitetene du må takle, men jeg vant respekt fordi det spredde seg at jeg var en nei-person. Ryktet ble «ikke spør, da kutter Julie Delpy ballene av deg». Men de det gjelder vil selvsagt ikke innrømme at de har prøvd seg, så de forgifter deg heller med et vanskelig rykte. Husk det, hver gang du hører om en skuespiller som angivelig er gal eller vanskelig å arbeide med, så er som oftest grunnen at hun har snudd ryggen til menn med makt.

Delpy forteller at da hun som gryende skuespiller i datidens Frankrike sa nei, ble hun stemplet som en klyse.

– Tenk deg, jeg var et barn. Det er skremmende, og da jeg som 16-åring begynte å snakke om dette offentlig ble jeg tråkket ned av pressen, som støttet regissørene det handlet om. Jeg ble en paria i et miljø hvor det ikke skulle være opp til meg å spille moralistisk. Men det handlet ikke om moral, det handlet om jus. Det handlet om overgrep mot barn.

Mer fra Dagsavisen