Kultur

Utforsker kvinneforakt og seksualitet

I det nye HBO-dramaet «The Deuce», spiller Maggie Gyllenhaal en gateprostituert i 70-tallets New York. For skuespilleren ble det en mulighet til å fokusere på kvinnehat, som hun mener er et evig aktuelt tema.

Bilde 1 av 3

LOS ANGELES (Dagsavisen): – Kvinneforakten knyttet til porno og prostitusjon er ikke noe man kan feie under teppet, og vi problematiserer det i serien vår. Jeg mener pornoindustrien har lang tradisjon for misogyni, og synes det er ekstra interessant å utforske det akkurat nå som kvinnehatet i vår kultur er oppe i dagen på en måte det ikke har vært før, sier Maggie Gyllenhaal, med klar adresse til Trump.

– Når det er sagt, er det ikke opp til meg å fortelle folk hva de bør tenne på og hva de bør finne frastøtende, det får bli opp til den enkelte, slår hun fast.

For 39-åringen har ingen interesse av å moralisere over dem som ser på porno. Det er heller ikke poenget med «The Deuce», dramaet som tar for seg pornofilmens storhetstid i New York på 70-tallet. I stedet gir serien et innblikk i sexindustrien, på godt og vondt. Mest på vondt. For Gyllenhaal var det innimellom en tøff opplevelse.

– Men jeg vet hvordan jeg tar vare på meg selv, og det betyr at jeg kan gå inn i disse dystre og perverse situasjonene med hud og hår. Og for å være ærlig så er jeg interessert i utforske det mørke og det smertefulle i livet. Jeg er nysgjerrig på det, forteller hun, når Dagsavisen møter henne i Beverly Hills.

I «The Deuce», som Gyllenhaal også er produsent på, spiller hun gateprostituerte Candy som selger kroppen sin for å forsørge seg selv, moren og sønnen. Men det er ikke den klisjéaktige, triste fortellingen om hora med et hjerte av gull som bare blir utnyttet og misbrukt. Candys historie er langt mer sammensatt, selv om det er en tidvis brutal virkelighet hun må hanskes med.

– Prostitusjon er et tøft yrke, og det er mange som går til grunne rent psykisk, men Candy er en av dem som klarer seg. Og hun greier det til tross for en blodig urettferdig maktstruktur i et miljø som er veldig farlig, sier Gyllenhaal.

– Jeg synes det var interessant å spille en slik karakter. Jeg mener hvordan er det å være prostituert og ligge med 8–10 menn om dagen? Hvordan kan du gjøre noe slikt og fremdeles holde deg våken mentalt og ikke gå fra vettet? Slike spørsmål stilte jeg meg, da jeg skulle sette meg inn i rollen.

Pornovisitt

Skuespilleren gjorde også massiv research før innspillingsstart. Blant annet møtte hun legendariske Annie Sprinkle, en tidligere prostituert og pornostjerne, som i dag jobber som performancekunstner, foreleser og teoretiker med hovedfokus på sex.

– Hun ble en døråpner og introduserte meg for en rekke pornoskuespillere og sexarbeidere. Via henne kom jeg i kontakt med en dame som inviterte meg på en pornoinnspilling. Det jeg lærte av det, var at det tar lang tid å spille inn porno. Det tok en evighet for dem å gjøre alle forberedelsene til scenen, så jeg rakk aldri å se noen faktisk ha sex. Jeg skal innrømme at det gjorde meg litt lettet, smiler Gyllenhaal.

Hun leste også mange bøker og intervjuer med tidligere sexarbeidere.

– Jeg synes det var interessant at veldig mange av de prostituerte påstår at de har det bra, og at det er helt greit å ha en sånn jobb. Noen sier også at de liker det, men mellom linjene kan du lese at det nok bare er halve sannheten. I sin selvbiografi «Porno Star» beskriver Tina Russell tilværelsen som pornostjerne på 70-tallet som en periode med mye potrøyking og sex. Hun fremstiller seg selv som en fri sjel, og påstår at alt var for moro skyld, men hun drakk seg i hjel bare noen år etter boka kom ut, påpeker skuespilleren.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Feminist

Gyllenhaal er en uttalt feminist og har lang tradisjon for å velge kontroversielle roller. Mange av dem er krydret med seksuelle eskapader. Mest kjent er kanskje filmen «Secretary» hvor hun spiller en ung kvinne som går inn i et ydmykende sadomasochistisk forhold. Hun har også medvirket i «Hysteria» som tar for seg vibratorens oppfinnelse. På spørsmål om hun tiltrekkes av film og serier som handler om kvinnelig seksualitet, må hun smile litt.

– Er ikke alle interessert i seksualitet da? Hvis du skal fortelle en historie om en kvinne er det fint å inkludere seksualiteten hennes i skildringen. Det er en del av oss. Sex er også interessant i et historiefortellingsperspektiv. En sexscene kan artikulere noe som egentlig ikke kan artikuleres på andre måter, hvis du er villig til å gå den ekstra mila, mener hun.

Gyllenhaal er spesielt fornøyd med en scene hvor Candy har sex med en mann som ikke vet at hun er prostituert. Etter akten masturberer hun, tydelig ikke helt tilfredsstilt av sin partner.

– Det var viktig for meg at det var en scene hvor Candys lidenskap også kommer til syne. At vi får se den siden av det også. Vi skildrer mye jobb-sex i «The Deuce», hvor de prostituerte har sex på menns premisser og later som de kommer, så kundene føler at de får valuta for pengene. Det var derfor viktig å vise kontrasten, særlig fordi i mange filmer og TV-serier skildres sex på en urealistisk måte de færreste av oss kan kjenne oss igjen i. Det er derfor jeg synes den scenen hvor Candy masturberer er så fin, fordi den er ærlig og ekte. Vi trenger helt klart mer av det.

Mer fra Dagsavisen